Artykuł opublikowany pod adresem: http://gigawat.net.pl/article/articleprint/772/-1/66/
|
Systemy identyfikacji płatności masowych oferują klientom cały wachlarz udogodnień
|
Informacje
Numery
Numer 07/2006
Pojawienie się systemów obsługujących masowe płatności wprowadziło istotne, pozytywne zmiany w stosunku do tradycyjnych sposobów rozliczeń. Podstawowe zalety występują w systemach oferowanych przez wszystkie banki, choć pewne cechy szczególne mogą zależeć od konkretnego rozwiązania.
Przede wszystkim nowoczesne technologie doprowadziły do szybkiego i praktycznie bezbłędnego identyfikowania dłużników oraz do obniżenia kosztów obsługi i rozliczania masowych transakcji. Wszystkie banki, które udzieliły informacji o swoich ofertach podkreślały właśnie skuteczną i błyskawiczną identyfikację płatników dokonujących wpłaty jako jedną z zalet podstawowych. W INVEST-BANKU zwrócono uwagę na zmniejszenie pracochłonności procesu księgowania należności i związaną z tym oszczędność czasu oraz obniżenie kosztów obsługi płatności, skrócenie czasu wpłynięcia pieniędzy na konto klienta i szybsze przekazywanie informacji o dokonanych płatnościach lub powstałych zaległościach. Kredyt Bank, oferujący System Płatności Masowych dodatkowo zwraca uwagę na możliwość automatycznego księgowania danych bezpośrednio w systemie finansowo-księgowym dzięki otrzymywanym przez klientów plikom raportowym i na eliminację archiwum papierowego. Jako że dłużnicy przy wypełnianiu zlecenia najwięcej czasu i uwagi poświęcają wpisaniu prawidłowego numeru rachunku odbiorcy, wprowadzenie standardu numeru rachunku bankowego zawierającego dane identyfikujące dłużnika (wydrukowanego na blankiecie zlecenie - bez potrzeby ręcznego wypełniania druku) doprowadziło do ograniczenie błędów w identyfikacji płatności z praktycznie 100-procentową skutecznością.
Powyższe korzyści odniosą także klienci BRE Banku korzystający z sytemu IPM (i ewentualnie SIP) oraz klienci BPH stosującego system TransCollect. W IPM, podobnie jak w innych systemach, środki finansowe księgowane są na rachunkach klienta na bieżąco (jedną zbiorczą kwotą). Klient codziennie otrzymuje aktualną informację o dokonanych wpłatach w postaci elektronicznego pliku (plików) dostosowanego do systemu finansowo-księgowego. Poza przyspieszeniem obsługi płatności, w systemach identyfikacji płatności masowych łatwiej jest zidentyfikować kontrahentów zalegających z zapłatą i zmniejszyć liczbę reklamacji. Możliwości systemu TransCollect zależą od stopnia rozbudowania usługi. W bardziej rozbudowanych wersjach systemu TransCollect, identyfikowany jest nie tylko płatnik, ale również inne szczegóły charakterystyczne dla danej wpłaty, jak numer faktury czy tytuł płatności. Najdokładniejszych informacji dostarcza mechanizm TransApis, pozwalający na dokonanie właściwego podziału kwoty wpłaty klienta i odpowiednie przypisanie jej do wielu oczekiwanych przez wierzyciela wpłat.
Poniższe zestawienie korzyści dotyczy systemu SIMP proponowanego przez ING Bank Śląski, ale podobne możliwości oferują także inne systemy:
-
obniżenie kosztów - ograniczenie ręcznego przetwarzania danych (weryfikowania otrzymanych płatności) na rzecz automatyzacji prac księgowych, a w konsekwencji obniżenie kosztów systemu obsługi należności;
-
uproszczenie i przyspieszenie weryfikacji, uzgadniania i ewentualnej windykacji (nieterminowych lub niezapłaconych) należnych płatności od poszczególnych dłużników;
-
niezawodność identyfikacji - do identyfikacji płatności wykorzystywane są kody nadane kontrahentom przez klienta, kody stanowiące integralną część numeru rachunku w standardzie NRB pozwolą na wyeliminowanie błędów podczas procesu uzgadniania płatności;
-
elastyczność - SIMP zapewnia szeroki zakres kodowania (do 12 cyfr) i nie wymaga informowania ING Banku o zmianach wprowadzanych w kodyfikacji przez klienta;
-
bezpieczeństwo - SIMP wykorzystuje format rachunku IBAN, w którym liczba kontrolna znosi minimalizuje ryzyko pomyłek przy wpłatach;
-
postać elektroniczna danych - umożliwia generowanie różnych raportów, analiz, opracowywanie statystyk, które wspomagają proces zarządzania należnościami;
-
przyspieszenie obiegu informacji - łatwy i szybki dostęp do danych historycznych;
-
dane o poszczególnych dłużnikach zawarte w powyższych analizach mogą pomóc np. w stworzeniu systemu lojalnościowego dla stałych klientów - nagradzanie terminowego regulowania należności, przewidywanie przyszłych problemów z płynnością finansową dłużników (np. coraz większe opóźnienia płatności), inicjowanie windykacji należności, wprowadzenie kar dla klientów notorycznie nieterminowo regulujących należności.
ING dodatkowo zwraca uwagę na obsługę zakładów energetycznych, dostosowując system SIMP do potrzeb elektroenergetyki (tzw. funkcjonalność PTPIREE).
Dokończenie znajdziesz w wydaniu papierowym. Zamów prenumeratę miesięcznika ENERGIA GIGAWAT w cenie 108 zł za cały rok, 54 zł - za pół roku lub 27 zł - za kwartał. Możesz skorzystać z formularza, który znajdziesz tutaj
Zamów prenumeratę
Artykuł opublikowany pod adresem: http://gigawat.net.pl/article/articleprint/772/-1/66/
|
Copyright (C) Gigawat Energia 2002
|