Artykuł opublikowany pod adresem:     http://gigawat.net.pl/article/articleprint/993/-1/76/

Zielone światło dla energooszczędnego oświetlenia


Informacje Numery Numer 05/2007

Green Light
Propozycja wycofania tradycyjnych żarówek z rynku UE to nie jedyny projekt, mający na celu zwiększenie energooszczędności w Unii. Od 2000 roku Dyrektoriat Generalny ds. Energii i Transportu prowadzi program Green Light. Jego celem jest zmniejszenie zapotrzebowania na energię zużywaną na oświetlenie.

Partner programu składa zobowiązanie Komisji Europejskiej. Do programu mogą przystępować firmy i organizacje, które zmodernizują oświetlenie na 50% powierzchni lub zredukują wielkość energii zużywanej na ten cel o 30% bez pogorszenia warunków oświetlenia. W nowopowstających budynkach, przystępujący do projektu powinni wybrać rozwiązania pozwalające racjonalnie zarządzać zużyciem energii. Oświetlenie pochłania około 40% energii elektrycznej w pomieszczeniach biurowych i magazynach. Na przeprowadzenie modernizacji partner ma 5 lat od przystąpienia do programu, powinien ponadto co roku wysyłać raport do Komisji Europejskiej i wyznaczyć osobę odpowiedzialną za projekt. Firmy pracujące dla Partnerów przy modernizacji oświetlenia zostają zarejestrowane w programie Green Ligot, jako doradcy.

Pierwszą firmą, która przyłączyła się do programu była firma Johnson&Johnson w 2000 r. W firmie Jansen Pharmaceutica w Belgii, która także przyłączyła się do programu zastosowano czujniki ruchu, czujniki światła dziennego, nowe świetlówki i zmodernizowano klimatyzację oraz układy zapłonowe światła. W firmie Statoil zastosowano czujniki obecności w pomieszczeniach. Do programu przystąpiły także m.in. firmy: Ikea, Tesco, Endesa, Siemens, Philips oraz miasto Graz.

Wystąpienie z programu nie niesie ze sobą żadnych konsekwencji finansowych. Jedyną korzyścią z udziału w programie jest prestiż, np. możliwość wmurowania tablicy z nazwą programu, umieszczenie nazwy firmy na stronie WWW programu oraz w komunikatach prasowych i prawo do korzystania z logo programu. Dla producentów oświetlenia może to być element kampanii reklamowej. Koszty poniesione na modernizację zwracają się w okresie od 1,5 do 6 lat - szacują organizatorzy akcji.




| Powrót |

Artykuł opublikowany pod adresem:     http://gigawat.net.pl/article/articleprint/993/-1/76/

Copyright (C) Gigawat Energia 2002