Aktualności
|
|
Informacje
Numery
Numer 09/2002
Zmiany w gazie? Rząd przyjął program którego… nie ma!
|
|
Wszystko wskazuje na to, że rząd przyjął program, którego jeszcze nie ma.
|
W piątek 16 sierpnia Centrum Informacyjne Rządu podało komunikat o tym, iż... „Rząd przyjął program restrukturyzacji i prywatyzacji sektora gazowego w Polsce”. Kiedy zadzwoniłem do sekretariatu ministra Tobera po szczegóły okazało się, że rząd nie mógł przyjąć tego programu 16 sierpnia, albowiem największa władza w Polsce obraduje zawsze we wtorki, a we wtorek było akurat trzynastego. Szybko jednak udało się wyjaśnić, że to tylko... przekłamanie. Ale miła pani stwierdziła, iż pełnego dokumentu nie ma. Jest tylko lakoniczny komunikat, a konkrety są w posiadaniu Ministerstwa Skarbu. W Ministerstwie Skarbu wyszło na jaw, że jest plaża i urlopy. A program...? Będzie dostępny, jak tylko wróci z urlopu dyrektor.
Kiedy dyrektor wrócił, na stronie internetowej MSP w rubryce nowości pojawił się tytuł: „Program restrukturyzacji i prywatyzacji PGNiG S.A. – główne założenia”. Ale okazał się być typowym „martwym linkiem”, pod którym nie ma żadnej zawartości. Miła pani w Biurze Prasowym Ministerstwa Skarbu najpierw nie chciała wierzyć, aż nie przekonała się naocznie, że link nie działa - obiecała więc przysłać dokument pocztą elektroniczną zupełnie ekstra. Dokument jednak nie dotarł, bo ktoś pomylił adresy, link w internecie dalej był martwy, choć Biuro Prasowe miało już wiedzę o jego „martwocie”. W końcu rzeczone główne założenia udało się jakoś wyrwać z ministerialnych szponów ale... Miały objętość komunikatu rządowego i taki sam stopień lapidarności.
Agnieszka Dłuska z Biura Prasowego Ministerstwa Skarbu wyjaśniła mi, że szczegółowy program dopiero powstanie w Polskim Górnictwie Naftowym i Gazownictwie. Sytuacja wydała się nieco absurdalna, bo przypomina lekarza, który pyta pacjenta, o to jakie lekarstwa ma mu zaordynować?
Wersja rządowa
Piątek, 02/08/16 Rada Ministrów: W programie restrukturyzacji i prywatyzacji sektora gazowego w Polsce za priorytetowe uznane zostało osiągnięcie następujących celów:
· bezpieczeństwa energetycznego kraju, rozumianego jako stworzenie technicznych i ekonomicznych warunków do zagwarantowania ciągłości dostaw gazu do odbiorców po ekonomicznie uzasadnionych cenach,
· warunków stabilnego i długotrwałego wzrostu gospodarczego oraz do poprawy pozycji konkurencyjnej polskiego sektora gazowego, w perspektywie wejścia do Unii Europejskiej. Określono „warunki brzegowe” rozwiązań w poszczególnych sferach sektora gazowego.
Program Ministerstwa Skarbu Państwa zakłada następujące działania restrukturyzacyjne i prywatyzacyjne:
· przesył
· magazynowanie
· hurtowy obrót gazem ziemnym.
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA będzie podmiotem prowadzącym działalność w obszarach przesyłu, magazynowania i obrotu hurtowego gazem, odpowiedzialnym za obsługę kontraktów długoterminowych.
Najpóźniej w 2004 roku mniejszościowy pakiet akcji PGNiG zostanie udostępniony w drodze oferty publicznej inwestorom indywidualnym oraz długoterminowym inwestorom finansowym na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych i/lub na zagranicznych rynkach kapitałowych przez zaoferowanie akcji spółki i/lub podwyższenie kapitału.
Dystrybucja i detaliczny obrót gazem ziemnym
Działalność w obszarze dystrybucji oraz detalicznego obrotu gazem prowadzona będzie przez sześć - wydzielonych ze struktur PGNiG SA - spółek dystrybucyjnych.
Wniesienie majątku Zakładów Gazowniczych przez PGNiG w postaci aportu do wszystkich sześciu spółek dystrybucyjnych oraz rozpoczęcie przez nie działalności nastąpi najpóźniej z dniem 1 stycznia 2003 roku. Spółki prowadzić będą działalność w obszarach eksploatacji, remontów, rozbudowy sieci dystrybucyjnej oraz obrotu gazem i obsługi handlowej małych i średnich odbiorców.
Poszukiwanie i wydobycie gazu ziemnego
Z jednostek wchodzących w skład Oddziału Górnictwa Naftowego utworzona zostanie jedna spółka poszukiwawczo-wydobywcza. Ze względu na konsekwencje ekonomiczno-finansowe dla PGNiG, w szczególności zobowiązania wynikające z kontraktów długoterminowych oraz w celu przeprowadzenia restrukturyzacji finansowej i organizacyjnej PGNiG - spółka poszukiwawczo-wydobywcza zostanie utworzona po okresie przejściowym i podejmie działalność najpóźniej z dniem 1 stycznia 2004 roku.
Zarząd PGNiG SA podejmie prywatyzację spółek geofizycznych, spółek poszukiwania nafty i gazu oraz pozostałych spółek zależnych z obszaru zaplecza technicznego.
Spółka poszukiwawczo-wydobywcza prowadzić będzie działalność samodzielnie, angażując się we wspólne przedsięwzięcia z inwestorami w obszarze poszukiwań i eksploatacji złóż.
Wersja ministerialna
„Program restrukturyzacji i prywatyzacji PGNiG S.A. – główne założenia”
Rada Ministrów 13 sierpnia br. przyjęła „Program restrukturyzacji i prywatyzacji Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A.” Program ten został przygotowany przez Ministerstwo Skarbu Państwa przy współpracy z Naftą Polską oraz Zarządem spółki PGNiG S.A. i jest zgodny z założeniami zawartymi w Strategii Gospodarczej Rządu „Przedsiębiorczość – Rozwój – Praca”.
Zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz stworzenie podstaw strukturalnych i własnościowych koniecznych do funkcjonowania silnego, krajowego koncernu we wszystkich obszarach sektora gazowego stanowią priorytetowe cele Programu.
Poprzez zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju należy rozumieć stworzenie technicznych i ekonomicznych warunków do zagwarantowania ciągłości dostaw gazu do odbiorców, po ekonomicznie uzasadnionych cenach. Natomiast stworzenie warunków i mechanizmów rynkowych do samofinansowania każdej ze sfer sektora gazowego (poszukiwań i wydobycia, przesyłu i magazynowania oraz dystrybucji i obrotu gazem) pozwoli na powstanie silnych ekonomicznie podmiotów w ramach struktury PGNiG, zapewniając im jednocześnie trwały i stabilny rozwój. Obecnie wielooddziałowa struktura organizacyjna PGNiG jest nieefektywna. W ramach tej struktury realizowane są wszystkie wspomniane funkcje sektora, za których funkcjonowanie i rozwój odpowiada Zarząd Spółki. Sprawuje on także nadzór nad realizacją funkcji importu gazu oraz nadzór właścicielski nad strategicznymi spółkami zależnymi, co wpływa niekorzystnie także na konkurencyjność polskiego sektora gazowego na rynkach międzynarodowych.
Zgodnie z założeniami Programu w ramach PGNiG nastąpi więc funkcjonalne wydzielenie poszczególnych rodzajów działalności.
Działalność w sferze przesyłu, magazynowania i hurtowego obrotu gazem (w tym obsługa kontraktów „take-or-pay”) realizowana będzie przez PGNiG. Spółka zachowa podstawową działalność oraz dominującą pozycję w strukturze Grupy Kapitałowej. Będzie funkcjonowała w szczególności w oparciu o strukturę obecnego Oddziału Głównego oraz obecnych sześciu Regionalnych Oddziałów Przesyłu. Jej strategicznym celem będzie maksymalizacja wielkości oraz rentowności sprzedaży gazu i usług przesyłowych. Zajmować się będzie także promowaniem rozwoju rynku gazowego w Polsce poprzez wspieranie rozwoju spółek dystrybucyjnych zarówno tych wydzielonych ze struktury PGNiG, jak też nowych spółek dystrybucyjnych – podejmujących działalność na obszarze słabo lub wcale nie zgazyfikowanych.
Działalność w sferze dystrybucji i detalicznego obrotu gazem realizowana będzie przez sześć spółek dystrybucyjnych, także wydzielonych z PGNiG. Będą to spółki: Dolnośląska z siedzibą we Wrocławiu, Górnośląska w Zabrzu, Karpacka w Tarnowie, Mazowiecka w Warszawie, Pomorska w Gdańsku i Wielkopolska w Poznaniu. Działalność ich skoncentruje się w obszarach eksploatacji, remontów, rozbudowy sieci dystrybucyjnej oraz obrotu gazem i obsługi handlowej małych i średnich odbiorców. Funkcjonować zaczną najpóźniej z dniem 1 stycznia 2003 r.
Ostatni etap działań restrukturyzacyjnych w sektorze gazowym zakłada wydzielenie ze struktur PGNiG jednej spółki poszukiwawczo–wydobywczej - pod nazwą Górnictwo Naftowe. Zostanie ona utworzona w oparciu o strukturę obecnego Oddziału Górnictwo Naftowe i prowadzić będzie działalność samodzielnie, angażując się we wspólne przedsięwzięcia z inwestorami w obszarze poszukiwań i eksploatacji złóż.
Z uwagi na konieczność rozwiązania istotnych kwestii ekonomiczno – finansowych dla PGNiG, wynikających w szczególności z zobowiązań z kontraktów długoterminowych, jak też w celu umożliwienia przeprowadzenia restrukturyzacji organizacyjnej Spółki, wydzielenie sfery poszukiwawczo – wydobywczej powinno nastąpić z dniem 1 stycznia 2004 r. Wiąże się to także z realizacją drugiej części Programu, tj. prywatyzacją sektora przewidzianą na rok 2004. Planowane jest przeprowadzenie prywatyzacji PGNiG w trybie publicznej emisji akcji na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych oraz na giełdach zagranicznych i/ lub podwyższenie kapitału zakładowego PGNiG, przy czym Skarb Państwa zachowa pakiet kontrolny akcji Spółki. Natomiast termin i forma prywatyzacji spółek dystrybucyjnych, na dzień dzisiejszy pozostaje kwestią otwartą.
Szczegółowy program działań zmierzających do realizacji Programu przygotuje Zarząd PGNiG, w terminie do dwóch miesięcy od dnia przyjęcia Programu przez Radę Ministrów.
Realizacja przedstawionych założeń restrukturyzacji i prywatyzacji sektora gazowego przyniesie wymierne efekty w postaci m.in. urynkowienia sektora, zwiększenia jego konkurencyjności, rozwoju krajowego rynku kapitałowego czy też dostosowania modelu sektora gazowego w Polsce z praktykami stosowanymi w większości krajów Unii Europejskiej.
Stare papiery
Nie da się ukryć, iż program w wersji rządowej restrukturyzacji i prywatyzacji sektora gazowego w Polsce, a w wersji ministerialnej już tylko restrukturyzacji i prywatyzacji PGNiG nie zawiera – poza kilkoma datami, (które i tak nie zostaną zapewne dotrzymane) niczego nowego. Przypomnijmy, iż wydzielenie spółek dystrybucyjnych ze struktury PGNiG miało miejsce już dwa lata temu jeszcze pod rządami starego Kodeksu Handlowego. Wyznaczono siedziby, naznaczono prezesów i zaczęły się targi o to, czy spółki mają zacząć życie z czystą kartą czy też z długami matki. A jeśli z długami - to jak podzielonymi? Opór materii okazał się tak wielki, że spółki nie zaczęły działalności, a status quo trwa do dzisiaj i może je zmienić jedynie wejście Polski do Unii Europejskiej. Sceptycy twierdzą, iż szybciej wejdziemy do Unii niż zmodernizujemy swój sektor gazowy, choć może się okazać, że to w ostatecznej rozgrywce brak modernizacji tego sektora postawi nam skuteczną tamę na drodze tej wymarzonej wielkiej, wspólnej Europy. Chyba że przyjdzie Unia i zrobi to za nas – na swoja modłę.
Jacek Balcewicz
|
|
|
|