Energetyka tradycyjna
  Energ. niekonwencjonalna
  Informatyka w energetyce
  Kraj w skrócie
   Świat w skrócie
REDAKCJA     PRENUMERATA     REKLAMA     WSPÓŁPRACA     ARCHIWUM

    SZUKAJ
   
    w powyższe pole
    wpisz szukane słowo


 Aktualności

 

Informacje Numery Numer 03/2005

LOTOS Oil Więcej produktów z marką LOTOS


LOTOS Oil SA jest spółką należącą w 100% do Grupy LOTOS SA. Przedmiotem działalności firmy jest produkcja i dystrybucja środków smarowych: gotowych olejów samochodowych, przemysłowych i smarów (na rynek krajowy i zagraniczny), olejów bazowych (na rynek krajowy) oraz dystrybucja kosmetyków i chemii samochodowej.

LOTOS Oil tworzą trzy ośrodki produkcyjne: w Gdańsku, Czechowicach i Gorlicach, Centrum Dystrybucyjne w Piotrkowie Trybunalskim, Biuro Handlowe w Warszawie oraz Biuro Zarządu w Krakowie.
Obok paliw silnikowych, środki smarowe są najważniejszym obszarem produkcyjnym Grupy LOTOS. Przez długie lata oleje silnikowe dla motoryzacji były flagowym produktem Rafinerii Gdańskiej. Nazwa Grupy LOTOS pochodzi właśnie od produktu olejowego, a sposób, w jaki jest postrzegany jej segment olejowy, rzutuje na obraz całej grupy kapitałowej.

LOTOS Oil pozostaje niekwestionowanym liderem w segmencie olejów silnikowych, będąc najsilniejszą polską marką olejową. Według najnowszych badań, przeprowadzonych w grudniu ub.r. przez IPSOS Polska, jest to pierwsza marka, która przychodzi na myśl użytkownikom samochodów osobowych (31% top of mind i 84% wskaźnik spontanicznej znajomości marki – to najwyższe wyniki, jeśli chodzi o znajomość marek olejów silnikowych).

W ubiegłym roku firma zanotowała wzrost sprzedaży w obu segmentach, tj. środków dla motoryzacji i przemysłu o ok. 40 proc. w stosunku do 2003 r. - W 2005 r. roku celujemy jeszcze wyżej. Zamierzamy osiągnąć pozycję lidera na krajowym rynku olejów dla przemysłu i motoryzacji. Zwiększymy również eksport – zapewniał dziennikarzy prezes Grupy LOTOS Paweł Olechnowicz w grudniu 2004 r.

Jeszcze kilka lat temu pozycja LOTOS Oil na rynku środków smarowych dla przemysłu szacowana była na kilkanaście procent. Zgoda na konsolidację z Gdańskiem rafinerii południowych i ich bloków olejowych zmieniła tę sytuację. Po przejęciu rafinerii Czechowice, Jasło, Glimar, LOTOS Oil może zaoferować komplet produktów olejowych łącznie ze smarami, których wcześniej nie produkowała. Obecnie udział LOTOS Oil w całym rynku olejów smarowych wynosi ok. 30%.

Gdyby została dokończona budowa instalacji hydrokompleksu w Rafinerii Nafty Glimar, firma uzyskałaby dostęp do baz olejowych grupy II i III, które są nieodzowne w procesie produkcji zaawansowanych technologicznie produktów smarowych. Mogłaby zrezygnować z importowania wsadu do produkcji olejów syntetycznych, a nawet sama stać się jego eksporterem.

W strukturze LOTOS Oil głównym ośrodkiem produkcji olejów przemysłowych jest blok olejowy Rafinerii Czechowice, pełniąca zarazem funkcje centrum dystrybucyjnego i zaplecza magazynowego. Jeszcze w połowie lat 90. blok olejowy z Czechowic uważany był za najnowocześniejszy na południu kraju. Aptekarską dokładność zestawiania produktów docenił m.in. francuski Elf. W pierwszej kolejności pod marką LOTOS ruszyła w Czechowicach produkcja rodziny olejów Komotol do silników przemysłowych zasilanych gazem i olejów dla górnictwa serii Emulkop.

Strategia firmy zakłada dalszą ekspansję na rynku olejów przemysłowych. Firma będzie też rozwijać usługi produkcyjne dla podmiotów trzecich. - Integracja olejowa w ramach LOTOS Oil i nowe możliwości rozwoju sprzedaży, jakie się przed nami otwierają, nie oznaczają zmniejszenia naszego zainteresowania usługową produkcją olejów różnych zastosowań – zapewniają w LOTOS Oil.

Oferta spółki obejmuje m.in. oleje przekładniowe, hydrauliczne, turbinowe, sprężarkowe, elektroizolacyjne, maszynowe, oleje do obróbki metali oraz smary plastyczne. Produkty te wykorzystywane są we wszystkich gałęziach przemysłu, rolnictwie oraz leśnictwie. Na bazie oleju rzepakowego powstały produkty „eko”.

Jakość i technologia
Lokomotywą, która ciągnie sprzedaż produktów smarowych LOTOS, w tym również olejów przemysłowych, są oleje silnikowe. LOTOS Oil produkuje wszystkie rodzaje olejów, od mineralnych przez półsyntetyczne do syntetycznych. W kampaniach reklamowych firma koncentruje się na demonstrowaniu nowoczesności swoich produktów. Celem jest uzyskanie pozytywnych skojarzeń olejów LOTOS oraz walka z zachodnimi konkurentami. Ostatnie lata przyniosły pozytywne zmiany w wizerunku olejów LOTOS. Nastąpiło zbliżenie wizerunku do zachodnich konkurentów i zdystansowanie konkurentów krajowych. – Unowocześniamy i poszerzamy gamę oferowanych produktów. Laboratoria badawcze spółki pracują z taką samą intensywnością jak handlowcy – przekonuje Jacek Matracki, dyrektor ds. handlu LOTOS Oil.

Większość olejów samochodowych w ofercie LOTOS Oil posiada aprobaty zachodnich koncernów samochodowych: Volvo, Man, Mercedes, Volkswagen. Przykładem tego może być olej LOTOS Traffic Thermal Control, zdobywca prestiżowego tytułu Europrodukt 2004. Kampania reklamowa tego produktu była kierowana do grupy posiadaczy samochodów 3-8 letnich.

LOTOS Traffic jest najnowszej generacji syntetycznym, wielosezonowym olejem silnikowym. Gwarantuje optymalną temperaturę pracy silnika w każdych warunkach i zapewnia maksymalną ochronę oraz najlepsze warunki pracy. Ponadto ogranicza ilość zanieczyszczeń przedostających się do środowiska, co ma szczególne znaczenie w ruchu miejskim.

LOTOS Traffic wychodzi naprzeciw wymaganiom właścicieli samochodów osobowych i dostawczych z silnikiem benzynowym, wysokoprężnym z turbodoładowaniem i bez turbodoładowania oraz z katalizatorem i bez katalizatora. Sprawdza się przede wszystkim w trudnych warunkach miejskich, typu „stop and go”, czyli przy pracy silnika na niskich biegach i częstym zatrzymywaniu się.

Warto wspomnieć również o produkcie unikatowym nie tylko na rynku polskim, ale i europejskim – oleju silnikowym Turdus Powertec, który wszedł na rynek pod koniec 2004 r. To produkt przeznaczony do smarowania silników wysokoprężnych: ciągników siodłowych, samochodów ciężarowych, autobusów i samochodów specjalnego zastosowania. Olej ten spełnia wymagania firmy Volvo zawarte w normie VDS-3 (kategoria olejów do silników Euro III). Posiada także klasyfikację międzykontynentalną DHD1 Global, co oznacza, że może być stosowany od USA do Japonii.

Turdus Powertec szczególnie zalecany jest do silników z recyrkulacją gazów spalinowych, gdzie zastosowano nowoczesne rozwiązania zmniejszające emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Obniżona zawartość popiołu sprawia, że nadaje się zwłaszcza do stosowania w autobusach komunikacji miejskiej. Posiada atesty dopuszczeniowe firmy Man oraz spełnia wymagania firmy Mercedes. Olej spełnia wszystkie obowiązujące w Unii Europejskiej normy ochrony środowiska i spełnia najwyższe wymagania normy API CI-4.

W ofercie firmy są również środki smarowe posiadające certyfikaty NATO. Proces wytwarzania olejów silnikowych LOTOS jest kontrolowany przez system Zaawansowanego Sterowania Produkcją (APC) oraz jest objęty systemem Zarządzania Jakością zgodnym z międzynarodową normą ISO 9001: 2000.

Rosnąca rola eksportu
Eksport środków smarowych LOTOS Oil w ubiegłym roku był wyższy o 130% w porównaniu z 2003 r. Produkty firmy były sprzedawane m.in. do Rosji, Estonii, na Ukrainę, Litwę, Łotwę i Białoruś. Są też obecne na rynku węgierskim.

Rynki wschodnie są oceniane przez LOTOS Oil jako szczególnie atrakcyjne. Oleje LOTOS cieszą się tam dużą popularnością, ponieważ jakością nie ustępują zachodnim, a są tańsze. Według danych Urzędu Celnego Ukrainy, po pierwszym półroczu 2004 r. LOTOS Oil był czwartym pod względem wielkości importerem na ukraińskim rynku środków smarowych.
Spółka umacnia pozycję na Ukrainie (wybrano m.in. drugiego dystrybutora na tym rynku), rozpoczęła współpracę w Rosji. Zorganizowała też pierwsze dostawy do Austrii i Mołdowy. - Aktywnie poszukujemy atrakcyjnych kontraktów na rynkach zewnętrznych. Wszystko po to, by maksymalnie wykorzystać zdolności produkcyjne i potencjał technologiczny naszych zakładów olejowych – zapewnia Leszek Stokłosa, prezes zarządu spółki LOTOS Oil.

Systemy sprzedaży
System dystrybucji olejów LOTOS Oil działa w oparciu o własne służby handlowe oraz Autoryzowanych Dystrybutorów, zaopatrujących w oleje prywatne stacje, warsztaty samochodowe oraz sklepy motoryzacyjne. Istotnym kanałem dystrybucji jest ok. 800 firmowych punktów wymiany oleju zlokalizowanych w warsztatach, bazach transportowych i autoryzowanych serwisach samochodowych. Oleje silnikowe LOTOS i Turdus są też sprzedawane na stacjach spółki LOTOS Paliwa.

Grupa olejowa mocno inwestuje w wybrane kanały dystrybucji, np. serwisy samochodowe. Na początku tego roku pozyskała kolejnego partnera do współpracy w zakresie dystrybucji swych olejów. Jest nim firma Inter-Team, należąca do czołówki polskich dystrybutorów samochodowych części zamiennych. Firma posiada 250 punktów serwisowych na terenie całego kraju. We wszystkich oferowany będzie będą pełny asortyment olejów i smarów LOTOS.

Dokończenie znajdziesz w wydaniu papierowym. Zamów prenumeratę miesięcznika ENERGIA GIGAWAT w cenie 108 zł za cały rok, 54 zł - za pół roku lub 27 zł - za kwartał. Możesz skorzystać z formularza, który znajdziesz tutaj

Zamów prenumeratę



 



Reklama:

Komfortowe apartamenty
"business class"
w centrum Krakowa.
www.fineapartment.pl




PRACA   PRENUMERATA   REKLAMA   WSPÓŁPRACA   ARCHIWUM

Copyright (C) Gigawat Energia 2002
projekt strony i wykonanie: NSS Integrator