Energetyka tradycyjna
  Energ. niekonwencjonalna
  Informatyka w energetyce
  Kraj w skrócie
   Świat w skrócie
REDAKCJA     PRENUMERATA     REKLAMA     WSPÓŁPRACA     ARCHIWUM

    SZUKAJ
   
    w powyższe pole
    wpisz szukane słowo


 Aktualności

 

Informacje Numery Numer 07/2005

Po szerokich torach


Pomysł zbudowania kolejowej linii szerokotorowej w Polsce powstał już w 1922 r. Miała służyć zaopatrzeniu Centralnego Okręgu Przemysłowego w węgiel ze Śląska i rudy metali z Ukrainy i Rosji.

Ostatecznie linia powstała w 1979 r. Przez krytyków uważana była za jeden z instrumentów utrzymujący podległość Polski wobec Związku Radzieckiemu. Statystyka pokazuje, że w III RP przewozi się tą linią więcej towaru niż w okresie jej funkcjonowania w PRL, co zdaje się przeczyć tej tezie.

1 lipca 2001 r. na polskim rynku transportowym rozpoczęła działalność spółka PKP - Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o. z siedzibą w Zamościu, która dziś zarządza linią. Na stacjach zarządzanych przez spółkę znajdują się rampy i place ładunkowe, terminale przeładunkowe, hale magazynowe, składy celne, wagi wagonowe. Stacje: Hrubieszów, Zamość-Bortatycze, Szczebrzeszyn, Wola Baranowska, Staszów, Grzybów, Gołuchów, Sędziszów i Sławków Południowy są stacjami stycznymi z liniami kolejowymi 1435 mm. Spółka świadczy pełny zakres usług w zakresie przewozu ładunków z/do Polski oraz w tranzycie. LHS oferuje przewozy przesyłek całopociągowych i w pojedynczych wagonach, w tym kontenerach; możliwy jest przewóz artykułów chemicznych oraz ładunków niebezpiecznych i specjalnych.

LHS jest najdłuższą linią szerokotorową w Polsce, ma 397 km. Jest też najdalej wysuniętą na zachód linią szerokotorową o prześwicie 1520 mm w Europie. Znajduje się na niej największa w Polsce rampa towarowa (na stacji Sławków Południowy w Zagłębiu) i pierwsza, jaką wybudowano, przeprawa mostowa posadowiona na palach wielkośrednicowych na Wiśle, w Matiaszowie.

Trasa ta pozwala wydatnie zmniejszyć obciążenie istniejących linii kolejowych, a zwłaszcza magistrali Katowice-Kraków-Przemyśl, obsługującej dwa duże województwa i sześć rozwijających się dużych aglomeracji.

Historia linii
Już w 1922 r. w Przeglądzie Technicznym opublikowano artykuł prof. Józefa Stecewicza z zarysem koncepcji linii kolejowej, która dziś nazywa się LHS. Przewidywano, że będzie biegła trasą: Zagłębie-Miechów-Sandomierz-Rozwadów-Szczebrzeszyn-Zamość-Hrubieszów i ewentualnie dalej na Łuck i Równo, o długości ok. 376 km. Do czasów obecnych realizowane są takie same przewozy, jak planowano w 1922.

Faktycznie budowę rozpoczęto w 1975 r. W 1977 r. na linię wjechał pierwszy pociąg technologiczny z Ukrainy do Hrubieszowa. Sprawdzono wtedy most na Bugu pod obciążeniem przez pociąg w ruchu oraz poprawność współpracy ludzi i urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego na polsko-ukraińskim szlaku granicznym Hrubieszów–Izow. W 1979 r. uroczyście rozpoczęto handlowy przewóz towarów.

W 2003 r. z Kijowa wyruszył pilotażowy przewóz TIR-ów pociągami „Jarosław”. W składzie znalazło się 31 platform z ciężarówkami oraz dwa wagony sypialne dla kierowców i obsługi pociągu.

Profity z LHS-u
Wprowadzenie linii o takim samym prześwicie torów, jaki jest w kraju sąsiednim, pozwala wyeliminować czasochłonne i bardzo uciążliwe przesiadanie się podróżnych, wyeliminować pracochłonną i wyjątkową trudną technologię przeładunku na stacjach granicznych, wymagającą zatrudnienia wielu pracowników. A także wykluczyć budowę rozmrażalni, a później czasochłonne i bardzo kosztowne rozmrażanie rudy w rejonie granicznym, ograniczając to do jednego rozmrażania - tylko na bocznicy odbiorcy przesyłki. Unika się też przestawiania osi, polegającego na wymianie wózków wagonowych na wózki z osiami o właściwej szerokości toru (w pociągach pasażerskich - bez potrzeby wysiadania podróżnych). Trasa ta pozwala też na przewóz TIR-ów.

LHS w liczbach
W pierwszym roku działania linii przejeżdżał nią jeden lub dwa pociągi na dobę. W zeszłym roku statystycznie 6,5 pociągu – najwięcej w historii linii. Rok 2004 był okresem nagłego wzrostu przewozów realizowanych przez LHS.

Ok. pięć pociągów na dobę przejeżdżało linią w latach 1983-1985. Najgorszy dla linii był rok 1993, wtedy przejeżdżało nią średnio 3,5 pociągu/dobę. Rocznie linią przewozi się ponad 5 mln t rudy żelaza i 7 mln t ładunków ogółem. Od czasu powstania spółki LHS rośnie znacznie ilość przewożonych towarów detalicznych. Ilość przewożonej rudy utrzymuje się na podobnym poziomie w całym okresie istnienia linii.

Tory nietypowej dla danego kraju szerokości buduje się nie tylko w Polsce. Planowane są np. trasy z Polski - przez Brześć, Mińsk i Smoleńsk - do Moskwy oraz z Węgier i Słowacji - przez Czop, Lwów i Kijów - do Moskwy.

Dokończenie znajdziesz w wydaniu papierowym. Zamów prenumeratę miesięcznika ENERGIA GIGAWAT w cenie 108 zł za cały rok, 54 zł - za pół roku lub 27 zł - za kwartał. Możesz skorzystać z formularza, który znajdziesz tutaj

Zamów prenumeratę



 



Reklama:

Komfortowe apartamenty
"business class"
w centrum Krakowa.
www.fineapartment.pl




PRACA   PRENUMERATA   REKLAMA   WSPÓŁPRACA   ARCHIWUM

Copyright (C) Gigawat Energia 2002
projekt strony i wykonanie: NSS Integrator