Energetyka tradycyjna
  Energ. niekonwencjonalna
  Informatyka w energetyce
  Kraj w skrócie
   Świat w skrócie
REDAKCJA     PRENUMERATA     REKLAMA     WSPÓŁPRACA     ARCHIWUM

    SZUKAJ
   
    w powyższe pole
    wpisz szukane słowo


 Aktualności

 

Informacje Numery Numer 08-09/2005

Nowa marka Orlenu. Przebudowa sieci


PKN Orlen posiadający stacje paliw pod trzema markami, chce zrezygnować z dwóch i wprowadzić w ich miejsce jedną. Ponadto koncern planuje przebudowę sieci detalicznej, rezygnując nawet z 200 nierentownych stacji (o najgorszej lokalizacji), a budując nowe.

Nowa marka, którą Orlen ogłosi jeszcze w tym roku, ma zastąpić dotychczasowe: CPN i Petrochemia Płock. Proces ma się zakończyć w 2009 r. Pod nią będą działać stacje tzw. sektora ekonomicznego, marka Orlen będzie natomiast skierowana do bogatszych klientów, segmentu premium.

Orlen woli zainwestować w nową markę zamiast rewitalizować jedną ze starych, np. CPN, bo są one markami o złej reputacji. Koncern nadawał nazwę Orlen najlepszym swoim stacjom, pozostawiając na tych gorszych nazwy, które mają zniknąć do 2009 r.

Za pięć lat PKN chce mieć 900 stacji w segmencie ekonomicznym i 1000 stacji w segmencie premium. Dzisiaj ma w kraju 1906 stacji, czyli co czwartą w Polsce. W tym roku zainwestuje w sieć 480 mln zł, w 2006 - 400 mln, a w kolejnych latach (2007-2009) po 350 mln rocznie. W porównaniu z konkurentami, Orlen posiada mało obiektów w największych rejonach kraju, tj. w Warszawie i na Śląsku. Wiele z nich ma złe lokalizacje.

Przebudowa sieci sprzedaży i zmiana marek mają być sposobem na zahamowanie spadku udziału Orlenu w rynku. Tracił go ostatnio, ustępując pola przede wszystkim czołówce zachodnich koncernów. PKN Orlen kontroluje dzisiaj 28,6% krajowego rynku detalicznej sprzedaży paliw. Celem spółki jest udział w rynku na poziomie 30%, o ile nie przejmie żadnej nowej sieci stacji.

W tegorocznym rankingu najsilniejszych polskich marek dziennika „Rzeczpospolita” i firmy doradczej Ernst & Young, wysoką pozycję zajmują marki dwóch firm branży naftowej. Na liście najsilniejszych marek według wartości na drugim miejscu jest Orlen, a Grupa Lotos zajmuje 25 lokatę. Wśród marek produktów niespożywczych Orlen znalazł się na 24 miejscu, a Lotos na 41. Orlen znalazł się na czwartym miejscu również w rankingu marek, których klienci mają najlepszą świadomość marki.

Wysokie miejsca w poszczególnych rankingach zajmują również firmy telekomunikacyjne należące do koncernów naftowych i energetycznych. Będąca współwłasnością Elektrimu Era znajduje się na trzecim miejscu wśród marek o największej wartości, a Plus GSM, w którym udziały ma Orlen, na piątym. Era jest także na 10. miejscu wśród marek, których klienci mają największą świadomość marki.

Dokończenie znajdziesz w wydaniu papierowym. Zamów prenumeratę miesięcznika ENERGIA GIGAWAT w cenie 108 zł za cały rok, 54 zł - za pół roku lub 27 zł - za kwartał. Możesz skorzystać z formularza, który znajdziesz tutaj

Zamów prenumeratę



 



Reklama:

Komfortowe apartamenty
"business class"
w centrum Krakowa.
www.fineapartment.pl




PRACA   PRENUMERATA   REKLAMA   WSPÓŁPRACA   ARCHIWUM

Copyright (C) Gigawat Energia 2002
projekt strony i wykonanie: NSS Integrator