Energetyka tradycyjna
  Energ. niekonwencjonalna
  Informatyka w energetyce
  Kraj w skrócie
   Świat w skrócie
REDAKCJA     PRENUMERATA     REKLAMA     WSPÓŁPRACA     ARCHIWUM

    SZUKAJ
   
    w powyższe pole
    wpisz szukane słowo


 Aktualności

 

Informacje Numery Numer 07/2006

Usługi bankowe w energetyce


Tysiące odbiorców, miliony transakcji, wielkie pieniądze i ciągły napływ informacji – to fakty związane z obsługą płatności masowych, które są jedną z ważniejszych kwestii w funkcjonowaniu zakładów energetycznych.

W końcu to dzięki płatnościom – dokonanym w wymaganym czasie, pochodzącym z różnych banków, instytucji, systemów, zawierającym komplet informacji o płatniku – możliwe jest płynne i efektywne funkcjonowanie przedsiębiorstwa.

Dzisiejsze banki, w tym Bank BPH, który jest liderem w obsłudze sektora energetycznego w Polsce, oferują szeroki wachlarz produktów i usług wspomagających zarządzanie płatnościami masowymi. Najlepiej rozwinięte banki oferują swoim klientom usługi kompleksowe, które zapewniają:
  • rozbudowaną sieć placówek umożliwiających płatnikowi dokonanie wpłaty (oddziały banków, placówki partnerskie, zaufane instytucje pośrednictwa finansowego, punkty kasowe typu TransKasa, Via, czy UniKasa),
  • automatyczną identyfikację płatności masowych,
  • identyfikację i zestawianie płatności masowych z danymi transakcyjnymi dostarczonymi przez klienta (matching),
  • możliwość rozliczania należności poprzez bezpośredni dostęp do rachunku bankowego płatnika (polecenie zapłaty, dynamiczne zlecenia stałe),
  • możliwość generowania elektronicznych plików wsadowych do systemów bilingowych w bardzo szerokim spektrum formatów (txt, csv, xml, etc).

Rozbudowana sieć placówek, w których płatnicy mogą uregulować swoje zobowiązania, jest bardzo ważnym elementem procesu rozliczeń. Im większa jest sieć punktów przyjmujących wpłaty, tym szybszy jest spływ środków finansowych. Możliwość opłacenia rachunku za energię elektryczną podczas zakupów w supermarkecie, czy na stacji benzynowej, jest już dziś standardem. Najnowsze rozwiązania, takie jak np. TransKasa Banku BPH, oferują dodatkowo możliwość doładowania telefonu w systemie pre-paid, zapewniają księgowania i komunikację z bankiem w trybie online oraz obsługę zleconych przez klienta wypłat gotówkowych i programów lojalnościowych. W przyszłości pełnić będą także funkcję bankomatów (cash-back), umożliwią ładowanie liczników przedpłatowych, czy kart parkingowych.

Systemy automatycznej identyfikacji płatności masowych są dzisiaj już rynkowym standardem. Te najbardziej zaawansowane oferują możliwość identyfikacji płatnika nawet po 16 znakach numeru rachunku bankowego, księgowania środków finansowych po każdej sesji rozliczeniowej, analizę danych znajdujących się w szczegółach płatności (obsługa ciągów liczbowych KTR, MPS, kodów kreskowych), obsługę płatności walutowych, a także profesjonalne wsparcie dedykowanych telefonicznych centrów obsługi. Najnowsze rozwiązania mają jeszcze większe możliwości – dzięki obustronnej wymianie informacji pomiędzy klientem a bankiem możliwe staje się wyodrębnianie z przetwarzanych transakcji pojedynczych faktur i tworzenie elektronicznych raportów w rozbiciu na pojedyncze zobowiązania. Dodatkowo przechowywane przez Bank dane o fakturach umożliwiają outsourcing do Banku procesu druku i dystrybucji faktur, naliczania rabatów, odsetek, prowadzenia zindywidualizowanych akcji promocyjno-marketingowych, czy tzw. miękkiej windykacji (TransCollect i TransApis Banku BPH).

Uzupełnieniem systemów identyfikacji płatności masowych jest usługa polecenia zapłaty, czy dynamicznego zlecenia stałego. Umożliwia ona bezgotówkowe rozliczenia z płatnikiem w terminie wymagalności zobowiązania, a stroną aktywną w tym procesie jest zakład energetyczny (wierzyciel). Dzisiejsze systemy oferują możliwość automatycznego ponowienia zlecenia w przypadku braku środków na rachunku płatnika, a także łatwe i wygodne składanie zgód na obciążanie rachunku przez telefon i Internet.

Przyszłość niesie ze sobą coraz większe możliwości kompleksowej, szybkiej, bezbłędnej i taniej obsługi płatności masowych. Trwają prace nad wprowadzeniem standardu obsługi elektronicznych faktur – w przyszłości rozwiązania te pozwolą na znaczną redukcję kosztów operacyjnych zakładów energetycznych. Coraz większa część rozliczeń przenoszona będzie na platformy internetowe, do których dostęp możliwy będzie 24 godziny na dobę, z dowolnego miejsca na świecie. Z rozliczeń znikną papierowe dokumenty i faktury, a tradycyjną korespondencję zastąpi poczta elektroniczna.

Otaczający świat się zmienia, a my razem z nim. Nasze wymagania i oczekiwania stale rosną. Coraz większe stają się też możliwości systemów informatycznych. Pojawiają się nowe pomysły, usługi i produkty – wszystko po to, by zapewnić jak najlepszą obsługę wszystkich ogniw skomplikowanego łańcucha rozliczeń.

Kamil Pachuta
Menedżer Produktu
Departament Produktów Transakcyjnych
Bank BPH SA

Dokończenie znajdziesz w wydaniu papierowym. Zamów prenumeratę miesięcznika ENERGIA GIGAWAT w cenie 108 zł za cały rok, 54 zł - za pół roku lub 27 zł - za kwartał. Możesz skorzystać z formularza, który znajdziesz tutaj

Zamów prenumeratę



 



Reklama:

Komfortowe apartamenty
"business class"
w centrum Krakowa.
www.fineapartment.pl




PRACA   PRENUMERATA   REKLAMA   WSPÓŁPRACA   ARCHIWUM

Copyright (C) Gigawat Energia 2002
projekt strony i wykonanie: NSS Integrator