Aktualności
|
|
Informacje
Numery
Numer 04/2008
II Forum Ekonomiczne Europa – Ukraina
|
|
Autor: opr. red.
|
Data publikacji: 21.04.2008 12:13
|
Mam nadzieję, że ukraińskie aspiracje stowarzyszenia z UE zostaną poparte przez państwa członkowskie UE – oświadczył na II Forum Ekonomicznym Europa-Ukraina prezydent Wiktor Juszczenko. Forum w Kijowie, którego ukraiński prezydent był patronem, jest częścią agendy Forum Ekonomicznego w Krynicy, zwanym Davos Wschodu.
W Kijowie zakończyło się II Forum Ekonomiczne Europa-Ukraina organizowane przez Instytut Wschodni z Warszawy. Forum Europa – Ukraina jest częścią agendy Forum Ekonomicznego (zwanym polskim Davos), które od siedemnastu lat odbywa się w Krynicy.
|
Forum w Kijowie jest pierwszym tego typu spotkaniem, zakrojonym na tak szeroką skalę, w nowej sytuacji politycznej po wyborach na Ukrainie.W Forum bierze udział Prezydent Ukrainy oraz wysocy rangą politycy ukraińscy, w tym m.in. szefowie komisji parlamentu oraz ministrowie rządu. W Forum uczestniczy ok. 300 osób, w tym także m.in. premier Litwy, b. prezydent Estonii, wicepremier Waldemar Pawlak, szefowa Kancelarii Prezydenta RP Anna Fotyga, szefowie komisji parlamentów europejskich, ministrowie z krajów UE i sąsiednich.
„Dla europejskiej przyszłości Ukrainy jak i dla ukraińskiej przyszłości Europy istotne jest to, czy uda się dokonać modernizacji politycznej i gospodarczej kraju. Czy uda się skłonić ukraińskie elity polityczne do realizacji kompleksowego planu reform, które na trwałe określą geopolityczną pozycję Ukrainy zarówno wobec jej sąsiadów w Unii Europejskiej jak i wobec Rosji. Ważne jest również, aby pokazać korzyści płynące dla całej Unii z faktu jej rozszerzenia o Ukrainę” – uważa Zygmunt Berdychowski, Przewodniczący Rady Programowej Forum Ekonomicznego.
„Forum Ekonomiczne od zawsze było ambasadorem spraw Ukrainy w Polsce i Europie. Na organizowane przez Instytut Wschodni spotkania rokrocznie przyjeżdżają czołowi politycy z Ukrainy” – mówi Artur Negri, Rzecznik Prasowy Forum.
W Kijowie, w trakcie obrad II Forum Ekonomicznego Europa-Ukraina, został zaprezentowany specjalnie na tę okazję napisany raport Forum Ekonomicznego „Ukraina 2007. Raport z Transformacji”, wydany przez Instytut Wschodni, organizatora forum. Raport analizuje sytuację ekonomiczną i polityczną Ukrainy. Publikacja jest dostępna na stronie www.forum-ekonomiczne.pl
Prezydent Ukrainy na Forum Europa-Ukraina w Kijowie
Zwracając się do zebranych na II Forum Ekonomicznym Europa-Ukraina w Kijowie, Prezydent Wiktor Juszczenko zauważył, że obecnie Ukraina rozpoczęła nowy rozdział w relacjach z Unią Europejską. Zarówno niedawne przystąpienie Ukrainy do WTO jak i następujące po nim rozpoczęcie rozmów na temat strefy wolnego handlu oraz nowego porozumienia z UE były znaczącymi krokami w kierunku realizacji europejskich aspiracji Ukrainy. Mówiąc o nowym porozumieniu między Ukrainą a UE, Juszczenko zwrócił uwagę, że jej część dotycząca polityki wzbudziła więcej dyskusji niż część dotycząca gospodarki. Jednakże wyraził jednocześnie oczekiwanie, że, pomimo takich dyskusji, ukraińskie aspiracje stowarzyszenia z UE zostaną poparte przez państwa członkowskie UE.
„Żywię nadzieję, że przed wrześniowym Szczytem Ukraina-UE odpowiednie aspiracje Ukrainy zostaną konkretnie sformułowane” - powiedział Prezydent Ukrainy.
Prezydent przedstawił także ukraińskie aspiracje członkowstwa w NATO, które według niego są oparte o sensowność wspólnego modelu obrony. Juszczenko podkreślił, że jego zdaniem przeprowadzenie referendum w tej kwestii byłoby przedwczesne, gdyż Sojusz nie przedstawił jeszcze Ukrainie żadnych propozycji. Wyjaśnił również, że kwestia członkowstwa Ukrainy w NATO nie była prawdziwą przyczyną napięć politycznych w parlamencie ukraińskim.
„Nie jest to dyskusja na temat NATO. To jest dyskusja na temat władzy” – oświadczył Prezydent Juszczenko.
Prezydent zapewnił również, że bardzo ważne jest podejmowanie aktywnych wysiłków mających na celu informowanie obywateli Ukrainy o NATO i jej polityce. Według niego około 97% społeczeństwa ukraińskiego nie rozumie poprawnie na czym polega Sojusz.
Premier Litwy i b. Prezydent Estonii na Forum Europa-Ukraina w Kijowie
Premier Litwy Gediminas Kirkilas i były Prezydent Estonii Arnold Ruutel
podkreślili wspólne interesy i wzajemne wyzwania w relacjach ich państw z Ukrainą, przy czym obaj opowiedzieli się za wsparciem ukraińskich aspiracji do członkowstwa w UE. Zarówno Kirkilas jak i Ruutel podkreślili znaczenie wzajemnej współpracy politycznej, gospodarczej i kulturowej oraz znaczenie poprzednich doświadczeń Litwy i Estonii na drodze do integracji europejskiej. Popierając Ukrainę w procesie reform Premier Litwy wyraził pragnienie, aby współpraca Ukrainy z Unią Europejską opierała się na jednolitym podejściu UE, w zewnętrznym wymiarze jej polityki sąsiedztwa, do bezpieczeństwa energetycznego i strategicznego partnerstwa z Rosją.
Perspektywy integracji ukraińsko-europejskiej
Sesja plenarna została otwarta przez moderatora, Petro Poroshenko, Przewodniczącego Rady Narodowego Banku Ukrainy, który wyjaśnił dlaczego podejście do kwestii integracji Ukrainy z EU stało się ostatnio coraz bardziej pragmatyczne i odwołał się do wielkich transformacji demokratycznych zachodzących na Ukrainie, szczególnie w ostatnich trzech latach, których wyniki widać już dziś. Poroshenko podkreślił najważniejsze kwestie dla jego państwa takie jak: polityka wizowa i kontrole graniczne, przystąpienie Ukrainy do Światowej Organizacji Handlu (WTO) i otwarcie obszaru wolnego handlu z UE.
Marek Belka, Sekretarz Wykonawczy Komitetu Wykonawczego ONZ ds. Europy, odnosząc się do wystąpienia Prezydenta Wiktora Juszczenki dotyczącego aspiracji europejskich i transatlantyckich, zwrócił uwagę na pewne wyraźne fundamentalne różnice pomiędzy przyłączeniem się do NATO (technicznie łatwe, lecz będące wyzwaniem z politycznego punktu widzenia) a UE (łatwe politycznie, lecz technicznie bardzo trudne). Następnie podkreślił on znaczenie często niedocenianego bezpieczeństwa dla członkowstwa w UE. Zwrócił także uwagę na to, że Unia Europejska stanowi faktycznie najbardziej stabilny region świata i jest światowym liderem pod względem handlu i tworzenia miejsc pracy. Belka zachęcił również Ukrainę do podtrzymania swoich starań o członkowstwo w UE, w przekonaniu, że jej członkowstwo jest wyłącznie kwestią czasu, ponieważ państwa członkowskie UE są obecnie na etapie osiągania dalszych postępów w rozszerzeniu UE zbierając siły po wysiłku związanym z poprzednimi etapami integracji.
Adrian Severin, Przewodniczący Komitetu UE-Ukraina w Parlamencie Europejskim, rozpoczął dyskusję od stwierdzenia, że Ukraina jest państwem europejskim, które zgodnie z traktatem unijnym ma prawo wnioskowania o członkowstwo w UE. Następnie dodał, że rozważanie czasu, w którym akcesja ta mogłaby mieć miejsce stwarzać może nierealistyczne nadzieje i zbędne obawy. Severin zaprosił Ukraińców do większej koncentracji na współpracy politycznej oraz integracji gospodarczej w bardziej konkretnych dziedzinach: takich jak, m.in.: koordynacja polityki zewnętrznej, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa energetycznego oraz postępy we współpracy instytucjonalnej pomiędzy UE a Ukrainą.
Anna Fotyga, Szefowa Kancelarii Prezydenta RP, oświadczyła, że z jej punktu widzenia wcześniejsze czy późniejsze członkowstwo Ukrainy w Unii Europejskiej jest całkowicie pewne, biorąc zwłaszcza pod uwagę, że dla przemian wewnętrznych nie ma większej motywacji aniżeli właśnie poprzez perspektywę członkowstwa w UE/NATO. Zakończyła ona swoje wystąpienie ponownie wyrażając poparcie Polski dla aspiracji ukraińskich.
Richard Spring, brytyjski parlamentarzysta, oświadczył, że zaangażowanie w rozszerzenie UE znajduje pełne poparcie brytyjskiej Izby Gmin i zachęcił do sformułowania wyraźnych planów, bez cienia wątpliwości, przyszłych perspektyw akcesyjnych. Podkreślił on również znaczący wpływ akcesji WTO na instytucje ukraińskie i gospodarkę tego kraju.
Euro 2012. Szanse i wyzwania dla integracji regionalnej
Według Hryhoriy’a Surkisa, Prezesa Ukraińskiej Federacji Piłki Nożnej, EURO 2012 stanowi w szerokim sensie unikalną szansę na zwiększenie stabilizacji społecznej w kraju i podwyższenia ogólnych standardów życia. Wezwał on wszystkie siły, polityczne i gospodarcze do współpracy nad tym niosącym ze sobą ogromny potencjał, wspólnym projektem. Oświadczył on, że Ukraina ma z pewnością ogromny potencjał pod względem siły roboczej i atrakcji turystycznych. Współpraca z zagranicznymi przedstawicielstwami dyplomatycznymi w Kijowie w dziedzinie możliwości inwestycji zagranicznych została już rozpoczęta. Wkrótce można się będzie spodziewać ustawy ułatwiającej bezpośrednie inwestycje zagraniczne.
Minister Sportu RP, Mirosław Drzewiecki dodał, że takie wydarzenie jak EURO 2012 nie może być zorganizowane bez pełnej współpracy z UEFA, Ministerstwem Spraw Zagranicznych RP oraz rządem.
Według GiorgioMarchetti, Dyrektora ds. Mistrzostw UEFA, EURO 2012 stanowi bezprecedensowe wydarzenie, które zmieni oba kraje dzięki pozytywnym bodźcom i zjednoczeniu różnych interesów na świecie, które niesie ono ze sobą. Chociaż UEFA w swoich planach traktuje piłkę nożną priorytetowo, nie można zapominać, że Mistrzostwa Europy stanowią globalne wydarzenia stwarzające niezwykłe możliwości i UEFA zachęca Ukrainę i Polskę do dołożenia wspólnych wysiłków w skutecznej współpracy na rzecz sukcesu tej imprezy.
Nuno MiguelMagalhaes, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych w czasie EURO 2004, podzielił się pewnymi doświadczeniami odnośnie środków podejmowanych w zakresie organizacji bezpieczeństwa i kontroli granicznych dla takich imprez odbywających się z udziałem ogromnej publiczności.
Sekretarz Stanu Portugalii, Laurentino Dias podsumował ostatecznie dyskusję zachęcając Polskę i Ukrainę do zastanowienia się nad tym, że choć EURO 2012 stwarza ogromne możliwości dla gospodarek obu tych państw, to wysiłki i nakłady powinny pochodzić zarówno ze strony rządów jak i społeczności biznesowych kierujących się wspólną strategią narodową.
Integracja Ukrainy ze strukturami transatlantyckimi: wyzwania i perspektywy współpracy
Minister Spraw Zagranicznych Ukrainy Volodymyr Ogryzko przedstawił różne podejścia do kwestii zapewnienia bezpieczeństwa, podsumowując stwierdzeniem, że NATO z pewnością stanowi najlepszy wybór i priorytet dla jego kraju. Podkreślił on również, że proces prowadzący do członkowstwa w NATO obejmuje wiele różnych części społeczeństwa obywatelskiego nie ograniczając się tylko do elit politycznych. Faktycznie, to cały kraj a nie tylko siły zbrojne mogą potencjalnie przyłączyć się do struktur transatlantyckich. Chociaż plan działań prowadzących do uzyskania członkowstwa (MAP) dla Ukrainy nie znajduje się obecnie w kalendarzu rozmów najbliższego szczytu w Bukareszcie, to minister Ogryzko przypomniał, że zarówno prezydent, premier jak i wszystkie partie w parlamencie ukraińskim zaangażowały się w plan opracowania wspólnej strategii.
Nicolas Soames, członek brytyjskiej Izby Gmin, podkreślił, że decyzja o przystąpieniu do NATO powinna być wyborem Ukrainy jako niezależnego i suwerennego państwa. Docenił on wspólne stanowisko przyjęte przez wszystkie instytucje biorące udział w tym procesie oraz rosnące zaangażowanie kraju we wszystkich ważnych międzynarodowych organizacjach regionalnych. Wspomniał on, że Ukraina była pierwszym państwem, które przystąpiło do Programu NATO “Partnerstwo dla Pokoju”, a ważną rolę w utrzymaniu postępów w całym procesie reform odgrywa duch solidarności i harmonii w całym społeczeństwie.
Angela Stent, Dyrektor Ośrodka ds. Badań Euroazjatyckich, Rosyjskich i Wschodnioeuropejskich na Uczelni Służ Dyplomatycznych w Georgetown uważa, że to może być historyczny rok dla Ukrainy, gdyż ze względu na spodziewane opracowanie MAP, mogą być stworzone konieczne warunki dla przystąpienia do Sojuszu. Mówczyni odniosła się również do pewnych danych statystycznych pokazujących, że większą część ukraińskiej opinii publicznej nie sprzyja członkowstwu w NATO. Chociaż, w porównaniu do NATO, MAP sugeruje inną drogę spełnienia określonych celów i wymagań zakładając, że w tym celu konieczna jest zgoda obywateli uczestniczących w procesie akcesji. Stąd też, mówczyni zaproponowała, że najlepiej byłoby wdrożyć program informacyjny NATO (podobnie jak w przeszłości zrobiła to Słowenia i Słowacja w podobnych warunkach) w celu poszerzenia w społeczeństwie wiedzy i pogłębienia świadomości na temat funkcjonowania Sojuszu i jego celów. Stent podsumowała odnosząc się do przyszłej roli USA jako lidera w polepszaniu dialogu z Rosją i lepszym zrozumieniu swoich bliskich relacji i wspólnych interesów z Ukrainą, zwłaszcza biorąc pod uwagę przyszły rozwój NATO i jego rosnące zaangażowanie w skali globalnej.
William Taylor, Ambasador USA na Ukrainie, wyjaśniła, że MAP nie stanowi jeszcze oficjalnego żądania uzyskania członkostwa. Powiedziała, że mimo to, zainteresowanie Ukrainy jest poważnie rozważane, a osiągnięcia tego kraju uzyskane dzięki poparciu ze strony prezydenta i premiera, nie zapominając o społeczeństwie ukraińskim, budzą pozytywne odczucia.
Julian Chifu, Dyrektor rumuńskiego Ośrodka Wczesnego Zapobiegania Konfliktom i Wczesnego Ostrzegania, wspominając o najbliższym szczycie NATO w Bukareszcie, dodał, że reformy wynikające z wniosku o wprowadzenie MAP i dalszego członkowstwa w NATO mogłyby znacząco wpłynąć na drogę prowadzącą Ukrainę do członkowstwa w UE.
Murat Bilhan, Dyrektor Tureckiej Platformy ds. Polityki Zagranicznej, oświadczył, że Turcja zdecydowanie opowiada się za członkowstwem Ukrainy zarówno w NATO jak i w Unii Europejskiej.
Theodossis Georgiou podsumował podkreślając znaczenie poparcia wykształconej części społeczeństwa jako gwaranta słuszności podjętej decyzji.
Ostatecznie, uczestnicy konferencji wspomnieli o dwóch referendach (jednym, którego przeprowadzenie planowane jest w obecnych warunkach – i drugim, które odbyć się ma w przededniu akcesji, po kampanii informacyjnej), które są obecnie rozważane w parlamencie ukraińskim.
Wyzwania dla współpracy ukraińsko-europejskiej
Wicepremier Ukrainy Hryhorly Nemyria podkreślił, że Pomarańczowa Rewolucja była wyraźnym wyborem demokracji i integracji z zachodnimi strukturami, który został dokonany przez naród ukraiński a nie wynikiem decyzji politycznych. Nemyria zwrócił uwagę, że strategicznym celem Ukrainy jest znalezienie rozwiązania umożliwiającego realizację jej proeuropejskich planów i ambicji. Jego zdaniem kwestia integracji europejskiej nie jest już jedynie priorytetem polityki zagranicznej, ale jest również jednym z celów polityki wewnętrznej. Kluczem do sukcesu, zdaniem wicepremiera Ukrainy jest horyzontalna koordynacja między różnymi obszarami polityki wewnętrznej i unikanie sztucznych kryzysów politycznych. Nemyria zakończył swoją prezentację parafrazą znanego powiedzenia prezydenta Johna Kennedyego: “Nie pytaj, co EU może zrobić dla ciebie, ale zastanów się, co możesz zrobić sam dla siebie?”
Wicepremier Waldemar Pawlak podkreślił znaczenie współpracy bilateralnej z Ukrainą i powiedział, że celem polskiego rządu jest poszerzenie współpracy o nowe obszary. Jednym z najważniejszych obszarów współpracy między Polską a Ukrainą jest niewątpliwie polityka energetyczna. W swoim wystąpieniu Pawlak przedstawił niektóre proceduralne i techniczne zawiłości związane z koordynacją prac ministerialnych na poziomie krajowym i we współpracy unijnej.
Gruziński wicepremier Giorgi Baramidze wspomniał o wyzwaniach stojących przed europejską polityką energetyczną, jako jednej z kluczowych kwestii we współpracy między Gruzją, Ukrainą, Kazachstanem a Azerbejdżanem, a także o wzmocnieniu efektu synergii w regionie Morza Czarnego. Jego zdaniem, istnieje wciąż wiele możliwości współpracy z Ukrainą, lecz nadal pozostaje pytanie o instrumenty prawne, które powinny być zastosowane.
Goran Lennmarker zauważył, że koszt braku rozszerzenia UE byłby w perspektywie długofalowej wyższy, niż koszt jej kolejnego rozszerzenia na wschód.
Emil Constantinescu, były Prezydent Rumunii, zwrócił uwagę uczestników panelu na to, że jako przyszłe państwo członkowskie UE Ukraina będzie 5-tym krajem pod względem populacji, dzięki czemu jest ona obecnie szczególnie ważnym partnerem dla UE.
Volodymyr Lytvyn wspomniał w swoim wystąpieniu o ważnym aspekcie polityki tożsamości w budowaniu tożsamości narodowej Ukrainy. Jego zdaniem realizacja polityki tożsamości mogłaby być katalizatorem dalszego rozwoju w Europie.
Stosunki ukraińsko-rosyjskie w kontekście europejskim
Moderator panelu, Lilia Shevtsova (Moskiewskie Centrum „Carnegie”), poprowadziła dyskusję z udziałem znamienitych gości z Europy, próbując znaleźć odpowiedź na pytanie, czy, i ewentualnie w jakim stopniu dwustronne relacje ukraińsko-rosyjskie wpływają na stosunki między tymi krajami a Unią Europejską.
Jan Marinus Wiersma, (członek Parlamentu Europejskiego, wiceprzewodniczący Grupy Socjalistycznej), podkreślił, że Ukraina w swej polityce zagranicznej bardzo wyraźnie obrała kurs proeuropejski, korzystając z faktu odzyskania w roku 1991 niezależności, dającej pełne prawo kierowania się ukraińską racją stanu. Wiersma stwierdził także, że w jego mniemaniu kwestia członkostwa w UE nie jest prosta – wymaga ona bowiem ogromnych przygotowań oraz upływu pewnego czasu. Pozytywnym sygnałem wpisującym się w proeuropejski kurs Ukrainy, jest uzyskane w ostatnim czasie członkostwo w Światowej Organizacji Handlu (WTO). Wiersma nie zgadza się z opinią, jakoby warunkiem członkostwa Ukrainy w UE miała być wcześniejsza akcesja do NATO.
Yuryi Ruban, dyrektor Państwowego Instytutu Studiów Strategicznych (Ukraina), podtrzymał opinię przedmówcy o pozytywnym wpływie akcesji w struktury WTO na proeuropejskie aspiracje Ukrainy. Odnosząc się do relacji Rosji i NATO, podkreślił, iż w dokumencie z 1997 r. (renegocjowanym w 2007 r.) obie strony stwierdziły, iż nie uznają się za przeciwników. Ruban stwierdził także, iż w odróżnieniu od Rosji, Ukraina – czerpiąc wzory
z wieloletnich tradycji Europy – kształtuje swą tożsamość w sposób „pozytywny”, a nie „negatywny” (tj. przeciwko komuś).
Jelena Hoffman, byłaczłonekBundestagu, pokrótce przedstawiła „niemiecką perspektywę” omawianej kwestii. Odnosząc się do wystąpienia prezydenta Wiktora Juszczenki podczas otwarcia Forum, zauważyła, iż ze strony Ukraińskiej niezwykle często padają ciepłe i pozytywnie zabarwione słowa o stosunkach Ukrainy i UE. Pani Hoffman przypomniała także, iż od roku 1992 Unia Europejska wsparła różnorodne inicjatywy na Ukrainie kwotą 2 mld USD. Jednak, wg jej opinii, brak jest jednoznacznego sygnału ze strony UE w kwestii członkostwa Ukrainy.
Paweł Zalewski, polski parlamentarzysta, wysunął tezę, iż w dłuższej perspektywie czasowej - 20-30 lat - w interesie Rosji jest członkostwo zarówno w UE, jak i NATO. Odnosząc się do aktualnie prowadzonej politycznej dyskusji na Ukrainie, Zalewski zauważył, że w odróżnieniu od kursu proeuropejskiego, wobec którego istnieje szeroki konsensus wśród większości politycznych sił, sprawa członkostwa Ukrainy w NATO ma wciąż wielu przeciwników.
Nikita Belykh, przewodniczący rosyjskiej partii opozycyjnej, „Sojusz Sił Prawicowych”, zastrzegając, iż jego opinia w żadnym wypadku nie stanowi oficjalnego stanowiska władz Rosji, stwierdził, iż stosunki Rosji i Ukrainy nie są przyjacielskie. Rosyjskie media w negatywny i agresywny sposób kształtują wizerunek Ukrainy, która obecnie w Rosji kojarzy się z politycznymi skandalami, zadłużeniem w opłatach za gaz, innymi negatywnymi obrazami. Belykh podkreślił, iż w Rosji wciąż obecny jest bardzo silny „post-sowiecki’ syndrom przejawiający się m.in. traktowaniem Ukrainy „z góry”, a nie w sposób partnerski. Wg Belykha, Rosji potrzebni są wrogowie do realizowania swej polityki, gdyż wówczas łatwiej utrzymywać autorytarne rządy.
W dyskusji, udział wzięli m.in. Iulian Fota (Rumunia), Evgeny Kozhokin (Rosja), Wiktor Markov (Rosja), oraz Siergiej Markow (Rosja). Ten ostatni w ostrych słowach skrytykował pro-europejskie aspiracje Ukrainy, proponując w zamian stworzenie silnej strefy wolnego handlu między Rosją a Ukrainą, jako ekonomicznej przeciwwagi dla UE, opierającej się m.in. na wspólnych wielowiekowych cywilizacyjnych korzeniach.
Prezentacja raportu “Ukraina: Ocena 16 lat niepodległości"
“Ukraina: Ocena 16 lat niepodległości" jest ważnym raportem opracowanym przez Ośrodek ds. Badań Strategicznych i Międzynarodowych na zlecenie Komitetu ds. Współpracy Partnerskiej USA - UE z Ukrainą. Ocena dotyczy osiągnięć i niedociągnięć Ukrainy od 1991 r.
Osiągnięcia obejmują stworzenie własnej tożsamości państwowej; konsolidację działań na rzecz demokracji i instytucji demokratycznych; stworzenie podstaw silnej gospodarki rynkowej i odwrócenie tendencji pogarszającej się od 1990 r. sytuacji gospodarczej; oraz rozwinięcie silnych relacji z Europą i wspólnotą euroazjatycką.
Niedociągnięcia, które utrudniały Ukrainie osiągnięcie postępów obejmowały: niezdolność do znalezienia kompromisu politycznego; szerzącą się korupcję; interwencje rządowe w gospodarce; poważne problemy w sektorze energetycznym; a także brak jednolitego spojrzenia na pewne istotne kwestie związane z polityką zagraniczną.
Ocena kończy się rekomendacjami dla rządów Ukrainy, państw członkowskich UE oraz Stanów Zjednoczonych w zakresie priorytetowych zadań służących wzmocnieniu transformacji Ukrainy w nowoczesne państwo europejskie i promowaniu jej dalszej integracji z instytucjami europejskimi i euroatlantyckimi.
|
|
|
|