Aktualności
|
|
Informacje
Numery
Numer 05/2008
Technologiczny awans. Pierwsza ropa z gdańskiego FPSO
|
|
Jak ujawniła na początku kwietnia norwesko-kanadyjska firma Teekay Petrojarl ASA - 31 marca popłynęła z odwiertów do FPSO Petrojarl Cidade De Rio Das Ostras pierwsza ropa z podmorskiego pola naftowego Siri u wybrzeży Brazylii. Był to zarówno sukces dla Teekay Petrojarl, jak i ważny etap próbnego wydobycia ropy na tym polu dla Petróleo Brasileiro SA (Petrobras). Jest to także sukces stoczni, która przebudowała wspomnianą jednostkę FPSO ze zwykłego tankowca - stoczni z Polski.
Petrojarl Cidade De Rio Das Ostras - jednostka operatora Teekay Petrojarl Production AS - opuściła Gdańską Stocznię Remontową SA 19 grudnia 2007 roku w zupełnie innej postaci, niż do niej dotarła.
|
Przed przebudową była zwykłym zbiornikowcem, natomiast po przemianie - skomplikowaną zaawansowaną technicznie i kilkukrotnie większej wartości rynkowej jednostką pracującą w branży offshore (oceanotechnika i górnictwo morskie), jedną z niespełna 180 istniejących obecnie w świecie jednostek typu FPSO, które popularnie, choć nieco na wyrost, określa się jako "pływające rafinerie".
Przemiana tego statku w Gdańsku oznaczała zarazem awans technologiczny i rynkowy Remontowej SA. Dzięki temu, pomyślnie zrealizowanemu, dużemu projektowi, gdańska stocznia ma referencje już praktycznie we wszystkich głównych sektorach branży offshore... i od wielu z wiodących, najbardziej wymagających w świecie operatorów jednostek wszelkich typów, używanych w oceanotechnice i górnictwie morskim.
Petrojarl Cidade De Rio Das Ostras, po kilkudniowych próbach morskich na wodach Zatoki Gdańskiej i południowym Bałtyku, skierowano ku wybrzeżom Brazylii. Celem pierwszej tego rodzaju jednostki z polskich stoczni było podmorskie pole naftowe Badejo w rejonie Campos (Campos Basin), w tzw. rezerwuarze Membro Siri, w pobliżu południowo-wschodniego wybrzeża Brazylii, gdzie - z wykorzystaniem jednostki przebudowanej przez gdańską "remontówkę" - przeprowadzane będą dość długotrwałe testy (czyli wstępne, próbne wydobycie ropy) na polu naftowym eksploatowanym przez jedną z większych w świecie kompanii naftowych - Petrobras.
FPSO Petrojarl Cidade De Rio Das Ostras służy tam próbnemu wydobyciu ropy gatunku API 12.6. Wiedza zdobyta podczas testów złoża pozwoli zorientować się w potencjale produkcyjnym i "zachowaniu" rezerwuaru, co z kolei umożliwi inżynierom Petrobrasu opracować optymalną technologię dla normalnej eksploatacji złoża.
Jednostka FPSO zbudowana w Gdańsku na bazie używanego produktowca, posiada zdolność magazynowania ok. 214 000 baryłek ropy i może produkować do 15 000 baryłek ustabilizowanej ropy na dobę.
Teekay Petrojarl zajmuje się eksploatacją (zarządem technicznym) FPSO z Gdańska i obsadza go załogą. Warto przy okazji wspomnieć, że grupa Teekay zatrudnia sporą grupę Polaków - głównie oficerów pokładowych i maszynowych - na licznych tankowcach swojej dużej floty, a także na jednostkach FPSO.
Firma Petrojarl Production AS zdobyła kontrakt na dostarczenie jednostki typu FPSO (floating production storage and offloading vessel) we wrześniu 2006 roku. Kontrakt realizowany jest przez Teekay Petrojarl Offshore L.P. - spółkę Teekay Shipping Corporation z Kanady oraz norweskiego Petrojarl. Kontrakt obejmuje dwa lata eksploatacji FPSO z opcją przedłużenia tego okresu przez Petrobras o kolejny rok. Jednostka FPSO powstała w Gdańsku zarabiać będzie dla Teekay'a ok. 33 mln rocznie.
Operatorzy, którzy otrzymali zlecenie od Petrobrasa, wybrali do przebudowy zbiornikowca na FPSO dla pola Siri Gdańską Stocznię Remontową SA. Dla gdańskiej firmy to największy w ostatnich latach projekt przebudowy statku, a zarazem pierwszy tego rodzaju. Polska firma zdobyła kontrakt na przebudowę dla Teekay Petrojarl AS w listopadzie 2006 roku. Wkrótce po tym, już w grudniu 2006 roku, do nabrzeża w Remontowej SA przybił zbiornikowiec o nośności 46 000 t, który miał się tu zmienić nie do poznania. Przybył jako Che Guevara (odkupiony przez Petrojarl'a od Rosjan, zbudowany w 1981 r. w niemieckiej stoczni AG Weser).
Zasadnicze prace, jakie złożyły się na konwersję zbiornikowca na FPSO w Remontowej SA, to:
- budowa dziobowego systemu przeładunkowego
- montaż wieży pochodni
- montaż nowego systemu cumowniczo-kotwicznego z sześcioma kotwicami (i wciągarkami) na rufie i sześcioma na dziobie
- montaż, stanowiących dostawy armatorskie (zamówionych przez Teekay Petrojarl AS u poddostawców), modułów procesowych (przeróbczych, związanych z wydobyciem i wstępną obróbką ropy):
- właściwego modułu przeróbczego
- modułu pomiarowego
- modułu użytkowego
- modułu siłownianego (zespołów prądotwórczych)
- modułu rozdzielni elektrycznej;
- montaż "balkonu" riser'a (pionowego rurociągu elastycznego, którym m.in. pompowana jest na FPSO wydobyta ropa) i pomostów roboczych do przeładunku
- montaż kotłów z towarzyszącymi instalacjami
- montaż żurawi przeładunkowych typu offshore
- sterownia procesowa (centrum kontroli i sterowania systemami obróbki wydobytej ropy)
- montaż urządzeń i systemów ratunkowych i ratowniczych
- budowa pokładu dla śmigłowców (na rufie, za istniejącą nadbudówką)
- budowa ścian ogniowych etc.
"Remontowa" przeprowadziła pełny zakres prac, łącznie z prefabrykacją, budową konstrukcji stalowych, instalacją nowych lub wyremontowanych systemów rurociągów, elektrycznych, automatyki (monitoringu i zdalnego sterowania), systemów alarmowych i komunikacyjnych. Remontowa odpowiedzialna była też za testowanie i rozruch funkcjonalnych systemów jednostki FPSO.
Poza polskimi stoczniowcami na pokładzie Petrojarl Cidade De Rio Das Ostras spotkać można było wielojęzyczne grono specjalistów różnych dziedzin, z firm będących podwykonawcami w tym dużym przedsięwzięciu, np. z Wartsila - producenta silników okrętowych. Nowe silniki tej firmy zainstalowano w module zespołów prądotwórczych. Instalacja tej "drugiej siłowni" była konieczna, dla zapewnienia energii licznym odbiornikom (m.in. pompom i sprężarkom) systemu procesowego (przeróbczego).
Część modułów zainstalowanych nad pokładem byłego zbiornikowca dostarczono do stoczni z zagranicy. Np. największy, niemal 400-tonowy, moduł przybył z Holandii. O złożoności i skali przedsięwzięcia świadczyć może też fakt, iż do montażu części modułów na pokładzie konieczne było sprowadzenie z zagranicy dwóch dużych dźwigów pływających - Uglen i Eide Lift 2.
Teekay (wraz z firmami, które zostały przez ten koncern żeglugowy w ostatnich latach przejęte), jest dobrze znanym, długoletnim klientem "Remontowej", zlecającym jej głównie przeglądy i remonty klasowe tankowców, ich dokowanie, prace konserwacyjno-malarskie, ale także prace znacznie poważniejsze, np. konwersje (przebudowy np. ze zwykłych zbiornikowców na tzw. tankowce wahadłowe). Teekay Petrojarl jest największym operatorem jednostek FPSO na Morzu Północnym. FPSO z Gdańska, dołączyła we flocie Teekay Petrojarl do czterech istniejących tego typu jednostek, eksploatowanych na brytyjskim i norweskim szelfie.
Charakterystyka podstawowa jednostki FPSO
Petrojarl Cidade De Rio Das Ostraspo przebudowie
nr IMO7920508
bandera Wyspy Bahama
armator zarejestrowany TPO Siri L.L.C.
armator i operator techniczny Teekay Petrojarl Production AS, Norwegia
operator komercyjny (czarterujący) Petrobras, Brazylia
długość całkowita 182,97 m
długość między pionami174,00 m
szerokość 32.20 m
wysokość boczna 16.10 m
zanurzenie konstrukcyjne 10.60 m
zanurzenie maksymalne 12.089 m
nośność 45 574 t
tonaż pojemnościowy brutto (GT) 26 940
tonaż pojemnościowy netto (NT)10 866
liczba miejsc dla załogi 60
wydajność produkcyjna (wydobywcza)
- ropa 2400 m3 / dobę
- gaz 70 000 m3 / dobę
gęstość wydobywanej ropy12,6 do 13,6 API
klasyfikator DNV
notacja klasy + 1A1 Ship-shaped Oil Production and Storage Unit HELDK-SH CRANE ECO PROD POSMOOR
|
|
|
|