Energetyka tradycyjna
  Energ. niekonwencjonalna
  Informatyka w energetyce
  Kraj w skrócie
   Świat w skrócie
REDAKCJA     PRENUMERATA     REKLAMA     WSPÓŁPRACA     ARCHIWUM

    SZUKAJ
   
    w powyższe pole
    wpisz szukane słowo


 Aktualności

 

Informacje Numery Numer 02/2005

PKP ENERGETYKA. Dobra EuroEnergia


Dziś łatwo tak powiedzieć: to był dobry pomysł! Ale jeszcze trzy-cztery lata temu mało kto wierzył w jego powodzenie. Idei podziału przedsiębiorstwa państwowego PKP na grupę jedenastu spółek ściśle powiązanych z transportem kolejowym towarzyszyło tyleż nadziei, co kontrowersji.

I nic dziwnego. Wyodrębniano wszak w strukturze kolejowego giganta odrębne podmioty gospodarcze – w tym spółkę energetyczną – niemal z dnia na dzień zlecając im poszukiwanie własnego miejsca na konkurencyjnym rynku.

PKP Energetyka Sp. z o.o. była wówczas w szczególnej sytuacji. Brak sprawnych mechanizmów rozliczeniowych pomiędzy spółkami kolejowymi, ich kondycja i płynność finansowa, brak doświadczeń w poruszaniu się po obszarach zupełnie odmiennych niż struktura kolejowa – wszystko to sprawiało, że ryzyko działalności gospodarczej było ponad standardowe. Dzisiaj łatwo jest powiedzieć, że wyodrębnienie z PKP spółki energetycznej było bardzo dobrym posunięciem – to kwestia dobrych efektów działalności tej firmy.

Czym jest dziś, po trzech latach istnienia, PKP Energetyka? To już nie tylko dostawca energii trakcyjnej i główny dostawca energii elektrycznej ogólnego użytku dla wszystkich podmiotów z Grupy PKP. To również podmiot bardzo aktywny na całym polskim rynku energetycznym, wykonujący wiele usług dla przedsiębiorstw nie związanych z kolejnictwem. Trzy lata działalności Spółki udowodniły, że prowadząc aktywny marketing można pozyskiwać nowych klientów, można poszerzać paletę własnych usług, zwiększać ofertę dla rynku, ale przede wszystkim – skutecznie minimalizować koszty dostaw energii elektrycznej dla głównego odbiorcy energii elektrycznej - kolejowych spółek przewozowych.

– To było jedno z naszych najważniejszych zadań – mówi Tadeusz Skobel, prezes zarządu PKP Energetyka. – Udało nam się wdrożyć zarówno rozwiązania organizacyjne, służące ograniczeniu kosztów funkcjonowania spółki, jak i zmodernizować jej strukturę. Nasza firma jest dzisiaj sprawnie funkcjonującym przedsiębiorstwem, realizującym przyjętą wcześniej strategię i uparcie dążącym do osiągnięcia nakreślonych w niej celów. Aktywne działania naszej spółki na rynku energii elektrycznej i negocjowanie korzystnych warunków zawieranych kontraktów sprawiły, że średnia cena zakupu 1 MWh energii elektrycznej jest zbliżona, a w niektórych wypadkach nawet niższa od ceny sprzedaży oferowanej przez innych dostawców. Zmieniamy strukturę swoich przychodów – coraz więcej usług sprzedając poza kolej. Dzisiaj jesteśmy widoczni na rynku, dostrzega się nas i traktuje po partnersku, choć jeszcze kilka lat temu na sam dźwięk członu „PKP” wielu klientów odwracało się od spółki plecami... Teraz już wiadomo, że potrafimy być tańsi, dobrzy pod względem jakościowym, skuteczni.

Nadal podstawową usługą świadczoną przez PKP Energetyka na rzecz podmiotów spoza branży kolejowej jest dostarczanie energii, ale spółka coraz aktywniej zaczyna specjalizować się w usługach utrzymania instalacji i urządzeń elektroenergetycznych. Odbiorcami energii trakcyjnej, są głównie spółki z Grupy PKP, (rynek kolejowy ciągle bowiem stoi przed wprowadzeniem rzeczywistych mechanizmów konkurencji), ale już w przypadku energii elektrycznej ogólnego użytku odbiorcy zewnętrzni stanowią już około 24 procent ogółu klientów PKP Energetyka. Ten udział z roku na rok rośnie. W ciągu 3 lat przybyło ich o ok. 30%.

PKP Energetyka sprzedaje rocznie 3,5 TWh energii elektrycznej, co daje jej 3,5% udziału w rynku energii elektrycznej w Polsce. Zawiaduje ponad 40 tysiącami przyłączy energetycznych, zatrudniając niemal 9 tysięcy pracowników. W rankingach „Rzeczpospolitej” lokowana jest w pierwszej setce największych krajowych przedsiębiorstw. Obraz spółki nie byłby jednak pełny bez uwzględnienia w nim niezwykłej wręcz troski o klienta. Odzwierciedleniem tego kierunku rozwoju spółki jest wydłużająca się lista wyróżnień i certyfikatów jakościowych. Jako pierwsza w Grupie PKP, spółka PKP Energetyka wdrożyła Zintegrowane Systemy Zarządzania Jakością, Środowiskiem oraz Bezpieczeństwem i Higiena Pracy, zgodne z normami ISO. Firma modernizuje swoje wyposażenie techniczne, stosuje nowoczesne, proekologiczne technologie i wdraża takie metody zarządzania jakością, które w najważniejszym polu stawiają potrzeby klientów.

– Rozwijamy naszą działalność pod promocyjnym hasłem „Dobra Energia”. To nie tylko element marketingu – przyznaje prezes Tadeusz Skobel. – To także nasza filozofia działania. Dobra energia czyli chęć do działania, praktycznego myślenia, pozytywnego kreowania nowych zdarzeń, twórczego poszukiwania. Tak widzimy rolę wszystkich pracowników firmy: każdy z nich tworzy jej wizerunek i buduje markę spółki PKP Energetyka. Tego wymagamy od siebie i innych, i tak definiujemy całokształt naszej działalności gospodarczej.

PKP Energetyka została uhonorowana statuetką konkursu EUROPRODUKT. Spółka – w siódmej edycji tego konkursu – otrzymała certyfikat EUROUSŁUGA, potwierdzający wysoką, europejską jakość świadczonych przez nią usług elektroenergetycznych, inicjatyw rynkowych oraz oferowanych produktów. To kolejne wyróżnienie, które wzmacnia markę firmy. I kolejny punkt na drodze jej rozwoju. Traktujemy to jako swoisty bilet do Europy.



 



Reklama:

Komfortowe apartamenty
"business class"
w centrum Krakowa.
www.fineapartment.pl




PRACA   PRENUMERATA   REKLAMA   WSPÓŁPRACA   ARCHIWUM

Copyright (C) Gigawat Energia 2002
projekt strony i wykonanie: NSS Integrator