Artykuł opublikowany pod adresem: http://gigawat.net.pl/article/articleprint/1002/-1/77/
|
Zmiany w energetyce wpływają na wdrożenia informatyczne w branży.
|
Informacje
Numery
Numer 06/2007
Informatyczne uwalnianie rynku energii
Chociaż pełne otwarcie rynku energii wymusza zmiany systemów informatycznych w energetyce, nie widać eksplozji nowych wdrożeń. Z drugiej strony, realizowane inwestycje są nastawione na sprostanie nowym wymogom.
Obok liberalizacji, na tempo rozwoju infrastruktury IT w sektorze wpływają procesy konsolidacyjne.
Możliwość wyboru sprzedawcy energii przez każdego konsumenta, czyli ostateczna deregulacja rynku niesie nowe wymagania w zakresie systemów informatycznych stosowanych w przedsiębiorstwach energetycznych. Jako że branża wykorzystuje szerokie spektrum oprogramowania i sprzętu, zmiany muszą nastąpić w wielu obszarach działalności firm. Unboundling, czyli rozdzielenie dystrybucji od obrotu oznacza zmiany m.in. na poziomie baz danych o klientach: pozostanie pewien obszar wspólny klientów, nie korzystających z zasady TPA (pozostaną u dotychczasowego dystrybutora, a energię sprzeda im wydzielona spółka obrotu), ale pojawią się też nabywcy korzystający z usług tylko jednej z firm. A to oznacza, że informacje o nich nie będą mogły pozostawać we wspólnej bazie danych. Dwa podmioty zamiast jednego muszą korzystać z systemów wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem - pozostaje pytanie, czy mogą współdzielić jeden system, czy instalować osobny. Niewykluczone pojawienie się trzeciego rodzaju firm - operatorów pomiarów to dodatkowa komplikacja w zakresie rozwiązań IT. - Uwolnienie rynku energii jest powiązane z procesem unboundlingu, czyli rozdziału usług dystrybucyjnych od sprzedaży energii. Konsekwencją tych działań są zmiany organizacyjne oraz utworzenie nowych, niezależnych procesów dystrybucyjnych i sprzedażowych w miejscu dotychczas zintegrowanych. Sam algorytm zmiany czy wyboru sprzedawcy dla klientów indywidualnych jest nowym procesem jaki należy wdrożyć w oparciu o już posiadane lub nowe aplikacje informatyczne. Ewentualne zmiany w infrastrukturze IT mogą wynikać z przyjętych rozwiązań unboundlingu przykładowo dotyczących fizycznego rozdziału baz danych - stwierdza Łukasz Zimnoch, rzecznik prasowy Vattenfall Poland.
APLA
Wypowiedź: Zimnoch (wypowiedzi umieściłem pod głównym tekstem)
Rosnąca rola rozwiązań IT
Algorytmy definiujące procedurę dojścia do zasady TPA i kwestie przekazywania danych oraz raportów (np. do Urzędu Regulacji Energetyki) także muszą być uwzględnione w stosowanym oprogramowaniu. Uwolnienie rynku, nawet jeśli wzbudzi zainteresowanie kilku procent konsumentów, oznacza konieczność sprawnego obsłużenia kilkuset tysięcy osób w określonym terminie. Zwiększy się częstotliwość pomiarów, będę wykonywane w krótszym czasie. W przypadku większych konsumentów i wobec pojawienia się grup bilansujących pojawiają się nowe wyzwania związane z bilansowaniem, a także prognozowanie zapotrzebowania na energię i prognozowania cen energii. Do tego dochodzą zagadnienia związane z uwolnieniem taryf na energię elektryczną, rozliczeniami dobowo-godzinowymi, rozdziałem umów itd. Rozwiązanie kontraktów długoterminowych spowoduje wzrost znaczenia giełd energii i internetowych platform obrotu energią, a co za tym idzie oprogramowania wspomagającego te działania (np. budowanie portfeli kontraktowych, wymiana danych uczestników rynku). Wolny rynek oznacza konkurencję, i chociaż trudno się spodziewać gwałtownej aktywności na tym polu dostawców i nabywców energii, to nie jest to zagadnienie bez znaczenia. Zachodzące zmiany mają spowodować podniesienie jakości obsługi konsumentów oraz prowadzenie działalności mającej na celu zatrzymanie dotychczasowych klientów i pozyskanie nowych. Pomocą będą szeroko rozumiane systemy obsługi klientów (CRM), rozwiązania klasy contact center, czy wreszcie systemy druku masowego. Uwolnienie rynku silnie wpływa na systemy bilingowe wymagające wymiany bądź dostosowania do nowej sytuacji. W pewnych przypadkach wymiana jest niezbędna - często systemy rozliczeniowe były pierwszymi jaskółkami informatyzacji energetyki i instalowano je wiele lat temu. Dzisiaj billing jest często jednym z elementów oprogramowania CRM. Walka o klienta, o zdobycie przewagi konkurencyjnej wymaga dostosowania oferty do potrzeb nabywców, zarówno masowych, jak i indywidualnych, co również wymaga rozwiązań IT, m.in. wykorzystania hurtowni danych i narzędzi analityki biznesowej (BI). Dla przedsiębiorstw energetycznych ogromne znaczenie mają także systemy informacji przestrzennej (GIS) wraz z odpowiednimi narzędziami i możliwością integracji czy współpracy z systemami bilingowymi i zarządczymi klasy ERP oraz wykorzystujących komunikację bezprzewodową i urządzenia mobilne. Systemy GIS usprawniają zarządzanie majątkiem sieciowym, ułatwiają przygotowanie warunków przyłączeniowych, pomagają w bilansowaniu, planowaniu remontów i modernizacji, obsłudze klienta i działaniach marketingowych.
APLA
Wypowiedź: Rakowski (wypowiedzi umieściłem pod głównym tekstem)
Konsolidacja powoduje ograniczenia
Na drugim biegunie zmian energetyki pozostają działania integracyjne, czyli konsolidacja pionowa polegająca na stworzeniu 4 (lub 3) wielkich grup skupiających wytwórców, sprzedawców, dystrybutorów oraz firmy wydobywcze. W efekcie tych działań na rynku pozostaną nielicznie gracze: kilka państwowych molochów i znacznie mniejsze przedsiębiorstwa prywatne. Zderzenie procesów konsolidacyjnych z uwalnianiem rynku energii, a w szczególności z wydzieleniem działalności operatorów systemów dystrybucyjnych było nieuniknione i dla dostawców IT będzie stanowić problem. Konsolidacja działa hamująco na rozwój inwestycji w systemy IT - wymaga skomplikowanego, etapowego działania, przy którym nie sposób uniknąć bałaganu. W takim stanie rzeczy przedsiębiorstwa energetyczne często przyjmują postawę wyczekującą, obserwując sytuację i wstrzymując decyzje o wdrożeniach informatycznych do czasu jej wyjaśnienia. - Nie wdając się w rozważania nad wpływem konsolidacji przedsiębiorstw energetycznych na rynek energii, można stwierdzić, że procesy konsolidacji i unbundlingu są niezwykle trudnymi przedsięwzięciami organizacyjnymi, w sposób znacząco zmieniającymi funkcjonowanie OSD i sprzedawców energii, we wszystkich aspektach działalności, w tym również funkcjonowania systemów IT. Działania konsolidacyjne i rozdzielenie działalności dystrybucyjnej od obrotowej dodatkowo komplikują niełatwy proces budowania systemów informatycznych w elektroenergetyce - uważa Jan Rakowski, ekspert z firmy EnergoInFarm.
APLA
Wypowiedź: Dudziński (wypowiedzi umieściłem pod głównym tekstem)
Regulator dereguluje informatycznie
Mimo problemów i spraw do tej pory nieuregulowanych (np. występujące niezgodności między Prawem energetycznym a instrukcjami sieciowymi; przykładem może być pojawiające się tylko w Prawie energetycznym pojęcie sprzedawcy rezerwowego), przedsiębiorstwa branżowe prowadzą wdrożenie systemów właśnie pod kątem dostosowania swoich działań do nowych warunków na rynku. Co prawda inwestycje w rozwiązania IT w ubiegłym roku nie zwiększyły się znacząco w stosunku do roku 2005, a i w 2007 r. nie należy oczekiwać boomu, to prace trwają w wielu obszarach działalności branżowej. Do istotnych z punktu widzenia liberalizacji rynku wydarzeń należy realizacja zawartego pod koniec 2006 r. kontraktu firmy ABG Ster-Projekt z Urzędem Regulacji Energetyki. Projekt polega na opracowaniu i wdrożeniu systemu interaktywnej elektronicznej obsługi informatycznej dla uczestników rynku energii. W jego ramach powstaje sieć WAN (połączenie centrali i 9 oddziałów URE) i wdrażane jest oprogramowanie systemu informatycznego. Pod koniec marca ukończono pierwszy etap realizacji - integrację i uruchomienie sprzętu informatycznego. Maj był terminem zakończenia prac nad produkcją specjalizowanego oprogramowania. System będzie służyć m.in. obsłudze procesu przyznawania koncesji dla dostawców energii. Jego wdrożenie pozwoli na faktyczną deregulację rynku energii.
Pora na integrację
Prace informatyzacyjne uwzględniają też konsolidację pionową. Przykładem takich działań jest program integracji 6 spółek Grupy BOT GiE. Spółka przeprowadziła analizę przedwdrożeniową zintegrowanego systemu zarządzania klasy ERP. Dzięki niej wypracowano wspólny model procesów gospodarczych obejmujący spółki grupy i przygotowano dokumentację przetargową. - W opracowanym modelu przeprowadzono unifikację i optymalizację procesów gospodarczych realizowanych przez poszczególne spółki, założono ewentualną zmianę struktury organizacyjnej Grupy BOT z holdingowej na koncernową oraz przewidziano utworzenie centrów usług wspólnych. W oparciu o opracowany model procesów określone zostały wymagania funkcjonalne dla przyszłego systemu klasy ERP - informuje Piotr Stępniewski, dyrektor Departamentu Rozwoju Informatyki BOT GiE. Obok prac związanych z systemem ERP w BOT miały miejsce także inne inwestycje informatyczne służące zarządzaniu grupą, przygotowujące infrastrukturę do przyszłych wdrożeń i wspierające proces integracji. Grupa eksploatuje już Centralny System Obrotu Energia Elektryczną (CSOEE) umożliwiający prowadzenie obrotu energią elektryczną oraz grafikowanie w ramach funkcji Operatora Handlowo-Technicznego wszystkich jednostek wytwórczych. Wdrożenie prowadziła firma Transition Technologies. Ponadto zakończono projekt budowy sieci WAN i stworzono cyfrową platformę wymiany danych pomiędzy spółkami Grupy BOT wraz ze zintegrowanym systemem łączności głosowej zbudowany w oparciu o technologię VoIP (Voice over IP). Specjalistyczny system EPM (Enterprise Project Management) pozwala na zarządzanie i koordynację realizacji prowadzonych projektów. - Narzędzie pozwala na sprawne zarządzanie rozproszonymi geograficznie projektami i wspólną koordynację wykorzystywanych w projektach zasobów. Usprawnia ono zarządzanie projektami dzięki ich lepszemu planowaniu oraz monitorowaniu, poprawie komunikacji pomiędzy uczestnikami projektów oraz lepszemu zarządzaniu dokumentacją. Bardzo istotne jest to, że EPM pozwala na koordynację zasobów ludzkich wykorzystywanych w realizacji kilku projektów jednocześnie - podkreśla Piotr Stępniewski.
Hurtownie danych
rynek energii
Coraz ważniejsze dla przedsiębiorstw energetycznych stają się hurtownie danych i narzędzia analityczne. - Dla przedsiębiorstw sektora energetyki hurtownie danych i systemy Business Intelligence są przydatne szczególnie ze względu na potrzebę integracji danych z wielu zakładów energetycznych, które wcześniej funkcjonowały jako niezależne przedsiębiorstwa - mówi Janusz Jasik, konsultant systemów Business Intelligence w firmie Comarch. Takie rozwiązania pozwalają m.in. na automatyczne tworzenie zestawień dla URE czy Agencji Rynku Energii, znacznie przyspieszając proces ich przygotowania. Hurtownie umożliwiają analizę hurtowego rynku obrotu energią oraz rynku klientów końcowych. Ułatwiają działania marketingowe pozwalając segmentować klientów. Z takiego rozwiązania korzysta np. toruński oddział ENERGI, dzięki narzędziom wdrożonym przez SAS Institute. Pomagają wykrywać nielegalny pobór energii (np. w Vattenfallu). Przykładem wszechstronnego wdrożenia hurtowni danych z zaawansowaną analityką jest koncern ENION, gdzie w kilka miesięcy zaprojektowano i wdrożono takie rozwiązanie. Wykonawcą projektu była firma Comarch. ENEA wykorzystuje do budżetowania system EURECA spółki Controlling Systems, wyposażony w narzędzia do budżetowania i analiz. Uczestnicy rynku energii potrzebują rozwiązań IT wspierających ich działania. W tym zakresie wdrożenia prowadzą wytwórcy, koncerny dystrybucyjne i spółki obrotu. W ubiegłym roku Winuel wdrożył m.in. Systemu do Obsługi Odbiorców Energii Elektrycznej w Electrabelu, System Wspomagania Obrotu Energią Elektryczną w koncernie ENEA i Centralny System Zarządzania Energią w koncernie ENERGA. W Zakładzie Energetycznym Warszawa-Teren Innsoft wdrożył system SKOME zapewniający niezależną obsługę pomiarów dla Rynku Bilansującego oraz dla podmiotów, które mają lub będą miały możliwość skorzystania z zasady TPA. Firma zrealizowała też wdrożenie Zintegrowanego Pakietu dla Rynku Energii ZiPRE/SD w Rzeszowskim Zakładzie Energetycznym.
APLA
Wypowiedź: Kilijański (wypowiedzi umieściłem pod głównym tekstem)
FOTO: obrazek1_c-system.bmp
Podpis: System EURECA usprawnia budżetowanie
Zarządzanie majątkiem
obsługa klienta
Interesujące wdrożenia prowadzi się w obszarze GIS. Tu rynek jest słabo nasycony zarówno w elektroenergetyce, jak i gazownictwie i ciepłownictwie. A dla branży systemy informacji przestrzennej są nie do przecenienia. Pozwalają na zarządzanie rozległym i rozproszonym majątkiem sieciowym, kontrolę stanu sieci, spełnienie wymogów Prawa energetycznego w zakresie np. obsługi klienta, zapewnienia odpowiednich parametrów energii czy określania dopuszczalnych przerw w dostawach energii. Systemy GIS, wyposażone w zaawansowane narzędzia współpracują z urządzeniami mobilnymi i mogą wymieniać niezbędne dane z innymi systemami IT. W 2006 r. m.in. spółka SHH prowadziła wdrożenie systemu paszportyzacji w Dolnośląskiej Spółce Gazownictwa, Rector w krakowskim ENION-ie realizował System Zarządzania Dystrybucją z wymianą platformy GIS na nowocześniejszą (ESRI), firma Megabit w bardzo ciekawym projekcie wdrażała system wspomagania kierowania pracą sieci ciepłowniczej w Geotermii Podhalańskiej. Energetyka działa też w zakresie poprawiania obsługi klienta. Rzeszowski Zakład Energetyczny wdrożył linię masowej korespondencji firmy Xerox. Dzięki temu klienci otrzymują trwalsze, bardziej estetyczne rachunki, w mniejszym stopniu wykorzystuje się inkasentów (nie muszą wystawiać rachunków), a nowy kanał komunikacji pozwala także na wysyłkę, oprócz faktur, treści informacyjnych i marketingowych. Firma Wind Telecom przeprowadziła kilka wdrożeń systemów Contactis Call Center i Contactis Awarie (m.in. w Pomorskiej Spółce Gazownictwa i w STOEN-ie).
FOTO: SHH_Rys.1. mapyAnalog_ok.jpg
Źródło: SHH
Podpis: Dzięki systemom informacji przestrzennej takie mapy wychodzą z użycia
Poza wzmiankowanymi wyżej wdrożeniami, branża realizuje jeszcze wiele innych projektów. Prócz wspomnianych wyżej firm IT w energetykę silnie angażują się takie spółki, jak Prokom, SAP, IFS, Oracle, Globema, APATOR (potentat w dziedzinie systemów odczytów), SPIN (główny dostawca systemów billingowych, w końcowej fazie fuzji z ABG Ster-Projekt), BPSC, czy Globema. Większość z nich w ubiegłym roku odnotowała w ubiegłym roku wzrost przychodów z energetyki w stosunku do roku 2005. Zatem wdrożenia trwają, ale bez fajerwerków, mimo oficjalnego terminu pełnej liberalizacji. Rynek rozwiązań IT dla branży rośnie, ale czas pokaże jakie będzie jego tempo w tym roku i następnych latach.
===Wdrożenia - osobne ramki========
MPEC Włocławek: system informacji o sieciach ciepłowniczych
Projekt realizowany przez SHH polegał na utworzeniu aktualnej wektorowej mapy zasadniczej w zakresie sieci ciepłowniczej wraz z przyłączami w granicach administracyjnych Włocławka. W efekcie prac wdrożeniowych zostaną zaspokojone potrzeby w zakresie: dostępu do modelu przestrzenno-technicznej infrastruktury sieciowej (wraz z możliwością aktualizacji danych graficznych i opisowych); wspomagania i weryfikacji prac terenowych w oparciu o aktualną, wektorową mapę zasadniczą miasta.
FOTO: SHH_Capture-2.jpg
Podpis: GIS daje pełną informację
--
Okręgowe Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Gdyni: kompleksowy system zarządzania majątkiem sieciowym
Wdrożenia systemu Mb_GIS Utility Enterprise Edition dokonała firma Megabit. Jego głównym celem uzyskanie aktualnej i dokładnej informacji o stanie majątku sieciowego, obejmującego dane geodezyjne i opisowe wszystkich obiektów sieci ciepłowniczej. Dodatkowym zadaniem było usprawnienie procesów zarządzania przedsięwzięciami eksploatacyjnymi oraz wspomaganie planowania prac wynikających z przeglądów, awarii, okresowych czynności eksploatacyjnych i remontowych. Aplikacja wspomaga pracę wszystkich pracowników zaangażowanych w obsługę procesu zarządzania systemem ciepłowniczym.
FOTO: Megabit_Image4.bmp
Podpis: Systemy GIS usprawniają zarządzanie siecią ciepłowniczą
--
ENION: hurtownia danych
Prowadzone przez Comarch wdrożenie doprowadziło do konsolidacji informacji o 2,3 mln klientów przechowywanych w 5 różnych środowiskach aplikacyjnych pięciu spółek koncernu. Projekt konsolidacji danych zajął informatykom ENION 3 miesiące, a wykonawcy udało się zbudować i wdrożyć system w pełni odpowiadający założeniom w czasie 4 miesięcy. W hurtowni funkcjonują następujące modele, czyli obszary analityczne: sprzedaży, windykacji, wpływów, taryfowy, przesyłowy i segmentacji.
FOTO: centrala_29_1_ENION.jpg
Dodatkowo przy tym wdrożeniu można umieścić wypowiedź Cieślińskiego (wypowiedzi umieściłem pod głównym tekstem)
--
ZE Warszawa Teren: kompleksowe podejście do zagadnienia pomiarów
Wdrożony przez firmę Innsoft system SKOME zapewnia niezależną obsługę pomiarów dla Rynku Bilansującego oraz dla podmiotów, które mają lub będą miały możliwość skorzystania z zasady TPA. Eksploatowany od 1999 roku system został w ramach opisywanego wdrożenia rozbudowany o podczyt bezpośredni oraz podczyty z plików kilkunastu typów urządzeń i liczników. Sterowniki, oprócz standardowego podczytu profili energii, stanów oraz mocy rozliczeniowych, pozyskują również dane o stratach oraz parametrach jakościowych energii w postaci napięć i rejestrów zdarzeń. System wzbogacony został również o możliwość wyznaczania, zgodnie z rozporządzeniem taryfowym, bonifikat z tytułu niedotrzymania parametrów jakościowych energii. Podczytem została objęta prawie cała grupa taryfowa B. W najbliższych planach Zakładu jest również podczyt grupy C.
--
Everen: system wspomagania sprzedaży dla przedsiębiorstwa obrotu
Firma wybrała system wyprodukowany przez WINUEL, dający możliwość m.in. dostosowania systemu do specyfiki organizacji i standardów działania poszczególnych rynków lokalnych i jego stopniowego rozwoju w zależności od obranego kierunku rozwoju organizacji. W ramach wdrożenia systemu dostarczono platformę sprzętową jako bazę dla systemu oraz oprogramowanie wspomagające zawieranie umów na dostawę energii i/lub świadczenie usługi bilansowania, pozyskiwanie deklarowanych grafików poboru energii, prognozowanie poboru energii odbiorcy, pozyskiwanie danych o energii rzeczywistej, rozliczenie należności za energię i rozliczenie należności za usługę bilansowania.
--
ENERGA: unikatowe repozytorium danych
Repozytorium kontrahentów budowane w 2006 roku w Koncernie Energa przez firmę Prokom jest jednym z większych przedsięwzięć wdrażania SAP MDM na świecie. System zarządza danymi kontrahentów zawartymi w 12 systemach bilingowych, 3 systemach CRM, 9 systemach HR, 4 systemach GIS oraz w systemie ERP. Dane 3 milionów kontrahentów przechowywane są w bazie In Memory, co stanowi o jego unikatowości. Ponadto system zarządza kartoteką indeksów materiałowych, produktów i usług. Korzyści wynikające z centralnego zarządzania danymi podstawowymi to przede wszystkim redukcja kosztów, wynikająca z możliwości tworzenia i aktualizacji takich samych danych podstawowych w wielu systemach.
FOTO: energa_siedziba_z_flagami.jpg
=====Wypowiedzi - osobno ramki===
Łukasz Zimnoch, rzecznik prasowy, Vattenfall Poland
Otwarcie rynku energii stawia wyzwania przed systemami billingowymi. Powinny one zapewniać możliwość elastycznego operowania na zderegulowanym rynku chociażby w zakresie obsługi wielu taryf czy też produktów powiązanych. Od strategii biznesowej zależy już, na ile konieczne będę systemy typu CRM, czy też analityki biznesowej opartej na systemach bilingowych bądź hurtowniach danych. Systemy ERP oraz prognozowania zapotrzebowania na energię już od pewnego czasu są podstawą funkcjonowania nowoczesnych firm elektroenergetycznych. Portale korporacyjne mogą pełnić funkcje usprawniające procesy wewnętrzne, są także możliwe rozwiązania w obsłudze procesu zmiany sprzedawcy oparte o portale komunikacyjne z partnerami zewnętrznymi. Największe wyzwania dotyczące nowych rozwiązań IT stoją przed OSD oraz spółkami obrotu. Idealnie zinformatyzowane przedsiębiorstwa energetyczne to takie, w których inwestycje w obszarze informatyki bezpośrednio przekładają się na wzrost wyniku firm zarówno w perspektywie krótko- jak i długoterminowej.
FOTO: Lukasz_Zimnoch_1.jpg, Lukasz_Zimnoch_2.jpg
Ryszard Dudziński, dyrektor sprzedaży, sektor energetyki, SAP Polska
Przedsiębiorstwa niewiele robiły w ramach przygotowań do deregulacji. Nie pomagał przy tym brak jednoznacznych wymogów formalno-prawnych, jednak do nowej sytuacji można się było w dużej mierze przygotować. Dopiero od niedawna widać pośpieszne działania podejmowane w celu dostosowania się do liberalizacji rynku energii; działania, które należało przeprowadzić znacznie wcześniej. Cóż lepiej późno niż wcale. Uważam, że nie należy wyważać drzwi otwartych i w maksymalnym stopniu skorzystać z doświadczeń zachodnich firm energetycznych, które już przechodziły takie procesy, choćby po to, aby nie popełniać pewnych błędów, których być może teraz jeszcze nie widzimy.
FOTO: RyszardDudzinskiSAP.jpg
Witold Kilijański, prezes Controlling Systems
W firmach z branży energetycznej kluczowe jest zestawienie ze sobą wielu perspektyw menedżerskich - na koszty czy marże trzeba spojrzeć przez pryzmat poszczególnych centrów odpowiedzialności, projektów, rodzajów kosztów, taryf czy źródeł finansowania. Przychody wymagają analizy regionalnej, według taryf, grup odbiorców itp. Informacje na ten temat generowane są z ogromnej liczby dokumentów źródłowych - ich ewidencja w tradycyjnych narzędziach jest jak najbardziej możliwa, natomiast przetworzenie na użytek planów czy zaawansowanych analiz już nie. Oprócz złożoności modelu controllingowego, w firmach energetycznych często mamy do czynienia z innymi zjawiskami, obsługiwanymi przez nasze rozwiązanie - takimi jak konsolidacja danych ze spółek zależnych, obsługa procesu planowania i akceptacji budżetu oraz statusowanie tego procesu czy praca w rozproszonej terytorialnie organizacji. Dlatego takie rozwiązania, jak system EURECA sprawdzają się w przedsiębiorstwach z dużą liczbą klientów, dokumentów i jednostek organizacyjnych, czyli z olbrzymią ilością danych.
FOTO: c-systems_W_Kilijański.JPG
Jerzy Cieśliński, dyr. departamentu informatyki, ENION
Budowa hurtowni danych to pierwsze przedsięwzięcie w historii ENION, w którym wdrożenie systemu informatycznego dotyczyło jednocześnie centrali i wszystkich oddziałów. Do realizacji projektu powołano odpowiednią strukturę projektową. Po stronie wykonawcy powstała analogiczna struktura. Wdrożenie narzędzi typu BI charakteryzuje się swoistą specyfiką ze względu na wieloetapowość i zmienność zespołów mających wpływ na kształtowanie tego typu rozwiązania. Zespoły merytoryczne wraz z pracownikami wykonawcy przeprowadziły analizę stanu i potrzeb informacyjnych w zakresie procesów ujętych w hurtowni. To był pierwszy etap realizacji projektu. Po tym nastąpił czas związany z instalacją pięciu węzłów przetwarzania, złożonych z serwerów i macierzy dyskowych oraz implementacją wypracowanych teoretycznych modeli przy pomocy narzędzi informatycznych. Następnie do gry wróciły zespoły związane z interpretacją danych otrzymanych z systemów źródłowych, patrząc na nie przez pryzmat wypracowanych przez siebie teoretycznych modeli. Złożenie tych dwu kierunków zaowocowało tym, że interpretacja danych oraz proces ładowania ich do hurtowni przyniosła właściwe efekty biznesowe.
FOTO: jerzy_cieslinski_ENION.pcx
Jan Rakowski, EnergoInFarm
Każda zmiana w systemach informatycznych wymaga czasu. Pojawienie się nowych procesów biznesowych, np. ewidencjonowanie zmian sprzedawcy, wymaga analizy potrzeb użytkowników, zaprojektowania i wykonania systemu, a następnie uruchomienia i wdrażania. Zmiany w już istniejących systemach wymagają zrealizowania tych samych działań, ale czasami o większej złożoności, gdyż są związane z już istniejącymi systemami, które mogą wymagać bardzo poważnych zmian przy jednoczesnym utrzymaniu bezzakłóceniowej ich pracy. Przykładowo systemy bilingowe były tworzone dla jednej firmy, a zmiany związane z 1 lipca 2007 r. wymagają rozdzielenia procesu rozliczania i fakturowania odbiorcy zmieniającego sprzedawcę na dwie firmy, czyli OSD i sprzedawcę energii, i traktowania całego procesu indywidualnie.
FOTO: Jan Rakowski_EnergoInFarm.jpg
Artykuł opublikowany pod adresem: http://gigawat.net.pl/article/articleprint/1002/-1/77/
|
Copyright (C) Gigawat Energia 2002
|