Artyku³ opublikowany pod adresem: http://gigawat.net.pl/article/articleprint/932/-1/73/
|
Zwi±zki zawodowe poinformowa³y o planowanym na najbli¿sze tygodnie referendum
|
Informacje
Numery
Numer 02/2007
Autor: opr. red.
|
Data publikacji: 13.02.2007 20:36
|
Zwi±zki zawodowe poinformowa³y o planowanym na najbli¿sze tygodnie referendum w sprawie strajku generalnego w energetyce. Jego powodem by³oby nieuzgadnianie z nimi procesu wydzielenia operatorów systemów dystrybucyjnych ze spó³ek energetycznych.
Wed³ug przewodnicz±cej Sekcji Krajowej Energetyki NSZZ "Solidarno¶æ" Barbary Stefaniak-Gnyp, dotychczasowe porozumienia z rz±dem zak³ada³y m.in., ¿e wydzielenie operatora systemu dystrybucyjnego bêdzie ze zwi±zkowcami uzgadniane. Tymczasem minister gospodarki mia³ poleciæ prezesom spó³ek energetycznych, by ta sprawa by³a ze zwi±zkami jedynie konsultowana. W ocenie zwi±zkowców, wdro¿enie procesu w obecnym kszta³cie skutkowaæ bêdzie likwidacj± szeregu zak³adów energetycznych oraz ograniczeniem miejsc pracy w sektorze.
Elektrim wola³by kupiæ akcje PAK, ale jest sk³onny wyj¶æ ze spó³ki, odsprzedaj±c udzia³y pañstwowej grupie. Podczas niedawnego spotkania akcjonariusze oficjalnie wymienili siê propozycjami rozwi±zania sytuacji. Przypomnijmy, ¿e skarb pañstwa przedstawi³ dwie mo¿liwo¶ci. Pierwsza polega na wprowadzeniu do PAK silnego inwestora, któremu Elektrim i ministerstwo sprzeda³yby swoje akcje. W kolejce po PAK stoi m.in. czeski CEZ, niemieckie RWE i szwedzki Vattenfall. Wariant preferowany przez MSP to konsolidacja PAK z jedn± z pañstwowych grup energetycznych — zapewne Energetyk± Po³udnie. Zdaniem Micha³a Krupiñskiego, wiceministra skarbu odpowiedzialnego za bran¿ê, by³oby to rozwi±zanie obopólnie korzystne, bo Elektrim w zamian za akcje w PAK móg³by obj±æ mniejszo¶ciowy pakiet grupy. Oczywi¶cie „zdecydowanie mniejszo¶ciowy” i nie by³oby mowy o kontroli operacyjnej, któr± Elektrim ma obecnie nad PAK. Grupa mia³aby trafiæ na gie³dê, co zapewni³oby p³ynno¶æ akcji nale¿±cych do Elektrimu. Zygmunt Solorz-¯ak nie widzi jednak mo¿liwo¶ci realizacji tego wariantu. Nadal podtrzymujemy chêæ odkupienia od ministerstwa kolejnych akcji PAK – mówi Solorz-¯ak - ale je¿eli resort nie chce zrealizowaæ umowy prywatyzacyjnej, jeste¶my sk³onni siê wycofaæ. Niech zwróc± nam poniesione na PAK nak³ady i odkupi± akcje.
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, zaprzeczy³o informacjom, ¿e wycofa³o siê ze wspó³pracy z duñskim DONG. — PGNiG jest nadal zainteresowane budow± bezpo¶redniego po³±czenia gazoci±giem ze z³o¿ami skandynawskimi i temu m. in ma s³u¿yæ wspó³praca z DONG — zapewnia Tomasz Fill, rzecznik prasowy PGNiG. Dodaje, ¿e podpisany 17 stycznia protokó³ o wspó³pracy z DONG potwierdza wolê dalszych kontaktów miêdzy firmami i nie oznacza zerwania umów z 2001 r. Rzecznik zaznaczy³, ¿e w przyjêtej w grudniu 2006 r. strategii na lata 2007-2011 PGNiG planuje realizacjê dwóch projektów dywersyfikacyjnych — terminalu gazu LNG oraz gazoci±gu ze Skandynawii.
Zgodnie z unijn± dyrektyw± akcyzê na energiê elektryczn± powinni p³aciæ jego dystrybutorzy. W Polsce p³ac± j± elektrownie, konieczne jest wiêc znowelizowanie ustawy o akcyzie. Rz±d zobowi±za³ siê wobec Komisji Europejskiej, ¿e zrobi to do koñca 2005 r. Jesieni± 2006 r. Komisja Europejska wszczê³a przeciw Polsce postêpowanie, które mo¿e siê skoñczyæ nawet przed Europejskim Trybuna³em Sprawiedliwo¶ci. - pisze Gazeta Wyborcza. Resort finansów próbuje przekonaæ Komisjê, ¿eby zawiesi³a postêpowanie, bo ju¿ nied³ugo projekt zmian w ustawie o akcyzie trafi do Sejmu. W li¶cie resortu finansów do Komisji rz±d podkre¶la tak¿e fakt ¿e "wprowadzenie nowych zasad mo¿e skutkowaæ wygenerowaniem dodatkowych kosztów, które obci±¿± sprzedawców energii do klientów finalnych. Istnieje gro¼ba wzrostu cen energii elektrycznej w nastêpstwie celowych dzia³añ producentów energii, którzy mog± wykorzystaæ zmianê systemu opodatkowania dla zwiêkszenia swoich zysków. Dlatego te¿ decyzja o wprowadzeniu przedmiotowych zmian jest niezmiernie trudna ze wzglêdów ekonomiczno- spo³ecznych".
Z takim stawianiem sprawy nie zgadzaj± siê producenci energii. - Ja bym chêtnie codziennie zwiêksza³ zyski, gdybym tylko móg³ - ironizuje Jerzy Chachu³a, prezes elektrowni Rybnik nale¿±cej do EdF. - Ale przecie¿ o cenach energii elektrycznej decyduje rynek - t³umaczy. Dzi¶ elektrownie p³ac± 20 z³ akcyzy za megawatogodzinê. Zdaniem Chachu³y po³owê z tej kwoty bior± na siebie, a po³owê p³aci konsument. Dystrybutorzy energii elektrycznej licz± na to, ¿e skoro po dostosowaniu prawa do wymogów unijnych ciê¿ar p³acenia podatku spadnie na nich, to elektrownie obni¿± ceny energii o ca³± kwotê akcyzy. Ale elektrownie nie pal± siê do tego.
Elektrownia Po³aniec wyst±pi³a do urzêdu celnego o wi±¿±c± interpretacjê prawa, twierdz±c, ¿e skoro akcyza jest pobierana niezgodnie z unijnym prawem, to elektrownia mo¿e jej nie p³aciæ. Fiskus z t± interpretacj± siê nie zgodzi³ - 29 grudnia Izba Celna w Kielcach odpowiedzia³a, ¿e podatek trzeba p³aciæ. Je¶li sprawa trafi do S±du Administracyjnego, to bardzo prawdopodobny jest scenariusz znany nam ju¿ z akcyzy na samochody: s±d zada pytanie prawne Europejskiemu Trybuna³owi Sprawiedliwo¶ci. - Je¶li wyrok ETS by³by pomy¶lny dla firm, to Polska stanê³aby przed konieczno¶ci± zwrotu nadp³aconej przez elektrownie akcyzy lub wyp³aty znacz±cych odszkodowañ - powiedzia³ "Gazecie" Jaros³aw Antosik z firmy doradczej Accreo Taxand.
Minister spraw zagranicznych Anna Fotyga przedstawi³a w Sejmie rz±dow± informacjê na temat aktualnego stanu stosunków polsko- niemieckich. Poruszy³a miêdzy innymi kwestiê budowy gazoci±gu pó³nocnego. Minister Fotyga stwierdzi³a miêdzy innymi, ¿e nie ma w±tpliwo¶ci, i¿ stan stosunków z Niemcami zosta³ powa¿nie zachwiany wraz z og³oszeniem budowy Gazoci±gu Pó³nocnego przez partnerów niemieckich i rosyjskich. Zapewni³a, ¿e Polska ca³y czas w³±cza siê w prace, które maj± pokazaæ zarówno Rosji i Niemcom, jak i pañstwom, które s± zainteresowane tym przedsiêwziêciem, jakie niebezpieczeñstwo kryje siê za tym projektem. Szefowa MSZ wyrazi³a nadziejê, ¿e w¶ród naszych partnerów zacznie "dojrzewaæ przekonanie o tym, ¿e na rzecz europejskiej solidarno¶ci warto byæ mo¿e zrezygnowaæ nawet z bardzo intratnego przedsiêwziêcia".
Zamieszanie z o¶wiadczeniami maj±tkowymi samorz±dowców mo¿e spowodowaæ opó¼nienie w realizacji inwestycji budowy terminalu gazowego – informuje Rzeczpospolita. Prezydent ¦winouj¶cia Janusz ¯murkiewicz z³o¿y³ o¶wiadczenie maj±tkowe z opó¼nieniem. Rada miasta mia³a 30 dni na podjêcie uchwa³y o wyga¶niêciu jego mandatu. W tej sytuacji nie wiadomo czy jego decyzje s± wa¿ne. Na tê chwilê ¯murkiewicz pe³ni swój urz±d, ale wojewoda ju¿ ustali³ z nim, ¿e decyzje - zamiast niego - bêd± podpisywaæ jego zastêpcy. Nie ma jednak pewno¶ci, ¿e takie rozwi±zanie jest skuteczne, bo w¶ród prawników brak jednoznacznej opinii na ten temat. Szybkie wyja¶nienie sytuacji jest o tyle wa¿ne, ¿e PGNiG rozpoczê³o ju¿ pierwszy etap budowy terminalu, tzw. wdro¿eniowo-projektowy, podczas którego firma zamierza miêdzy innymi uzyskaæ wymagane prawem zgody na inwestycje, a te podpisuje w imieniu miasta jego prezydent.
Po decyzjach Gazpromu, opó¼nia siê podpisanie umowy o przegl±dzie kluczowych instalacji polskiej czê¶ci gazoci±gu jamalskiego, niezbêdnego dla zagwarantowania stabilnego tranzytu rosyjskiego gazu do Niemiec. Aby gazoci±g dzia³a³ bez awarii, okresowo trzeba wykonywaæ przegl±dy g³ównych instalacji. EuRoPol Gaz szykuje siê w³a¶nie do takiego przegl±du t³oczni w Kondratkach, przy granicy z Bia³orusi±. Pod koniec zesz³ego roku EuRoPol Gaz rozstrzygn±³ przetarg na wykonanie przegl±du. Wygra³a go firma Siemens Industrial Turbomachinery z Elbl±ga. Ale do tej pory nie podpisano umowy, bo musi siê na to zgodziæ rada nadzorcza EuRoPol Gazu. Mia³a siê tym zaj±æ w po³owie stycznia. Rosyjska strona za¿±da³a zwiêkszenia wp³ywu na zarz±dzanie EuRoPol Gazem i dopóki to ¿±danie nie zostanie spe³nione, postanowi³a kontynuowaæ prace rady w trybie wymiany korespondencji. Jak przyzna³a rzecznik EuRoPol Gazu - Danuta Tarkowska, na zatwierdzenie w taki sposób czeka m.in. umowa z Siemensem o przegl±dzie t³oczni.
Terminal skroplonego gazu, który powstanie w ¦winouj¶ciu, bêdzie bezpieczny, jego projekt opracowywali specjali¶ci z USA, bior±c pod uwagê m.in. zabezpieczenie przed ewentualnym atakiem terrorystycznym - poinformowa³a TV Biznes. Jak wyja¶nili przedstawiciele zarz±du PGNiG, Amerykanie badali mo¿liwo¶æ ataku terrorystów na tankowiec przewo¿±cy skroplony gaz. Z ich analiz wynika, ¿e hipotetyczna katastrofa takiego tankowca, w przeciwieñstwie do tankowca transportuj±cego produkty ropopochodne, nie spowodowa³aby negatywnego oddzia³ywania na ¶rodowisko. Gaz spala³by siê na powierzchni wody p³omieniem podobnym do tego, który mamy w kuchenkach gazowych - wyja¶niono. Jedyna mo¿liwa awaria terminalu LNG to rozszczelnienie instalacji i systemu ruroci±gów, ale jak zapewniono, system bêdzie ca³y czas monitorowany i w razie zagro¿enia, w ci±gu kilku minut dop³yw gazu zostanie na tym odcinku odciêty. Przez czterdzie¶ci lat, od kiedy eksploatowane s± w USA takie terminale, nie dosz³o tam do ¿adnej awarii zagra¿aj±cej ludziom. Wiceprezes zarz±du PGNiG Tadeusz Zwierzyñski zaznaczy³, ¿e jednym z podstawowych warunków, które firma musia³a spe³niæ, by³o zagwarantowanie "nienaruszalno¶ci walorów turystycznych" ¦winouj¶cia.
"Terminal bêdzie wkomponowany tak, aby nie pogorszyæ dostêpu do zabytkowych fortów, bêdzie te¿ oddalony od pla¿y o kilkadziesi±t metrów" - wyja¶ni³. Zwierzyñski zapewni³, ¿e w zakresie ekologii PGNiG bêdzie wspó³pracowaæ z zespo³em naukowców, którzy oceni± m.in., czy proponowane przez spó³kê rozwi±zania technologiczne nie wp³yn± negatywnie na ¶rodowisko naturalne. Wiceprezes PGNiG powiedzia³, ¿e w zwi±zku z budow± terminalu zostanie powo³ana spó³ka celowa, która potem ma byæ przekszta³cona w spó³kê operatorsk±, w stu procentach nale¿±c± do PGNiG. Nastêpnie - jak poinformowa³ - niewielkie udzia³y bêd± mog³y obj±æ podmioty zewnêtrzne. Najprawdopodobniej spó³ka bêdzie zarejestrowana w ¦winouj¶ciu. W³adze tego miasta zdecydowa³y, ¿e przez piêæ lat firma bêdzie zwolniona z podatku od nieruchomo¶ci. Zarz±d PGNiG przewiduje, ¿e w 2007 roku zostanie opracowana dokumentacja ca³ego przedsiêwziêcia oraz przygotowany wstêpny plac budowy. W latach 2008-2010 bêdzie trwa³a budowa terminalu, przy³±czanie do sieci przesy³owej i rozbudowa systemu przesy³owego.
W 2011 roku ma nast±piæ uruchomienie terminalu i pierwsze dostawy skroplonego gazu do Polski. Na pocz±tku planowana jest dostawa 2,5 mld metrów sze¶ciennych LNG rocznie; docelowo ma to byæ oko³o 7,5 mld metrów sze¶ciennych. Na razie zarz±d PGNiG nie przewiduje posiadania w³asnej floty do transportu gazu. "Z punktu widzenia kosztów najbardziej korzystne bêdzie zakontraktowanie gazu z dostawami do terminalu" - wyja¶ni³ Zwierzyñski. Jak podkre¶li³ Zwierzyñski, 95 proc. skroplonego gazu bêdzie przesy³ane ruroci±gami. "Maksymalnie 5 procent bêdziemy przewoziæ cysternami kolejowymi i samochodowymi".
Dokoñczenie znajdziesz w wydaniu papierowym. Zamów prenumeratê miesiêcznika ENERGIA GIGAWAT w cenie 108 z³ za ca³y rok, 54 z³ - za pó³ roku lub 27 z³ - za kwarta³. Mo¿esz skorzystaæ z formularza, który znajdziesz tutaj
Zamów prenumeratê
Artyku³ opublikowany pod adresem: http://gigawat.net.pl/article/articleprint/932/-1/73/
|
Copyright (C) Gigawat Energia 2002
|