Energetyka tradycyjna
  Energ. niekonwencjonalna
  Informatyka w energetyce
  Kraj w skrócie
   Świat w skrócie
REDAKCJA     PRENUMERATA     REKLAMA     WSPÓŁPRACA     ARCHIWUM

    SZUKAJ
   
    w powyższe pole
    wpisz szukane słowo


 Aktualności

 

Informacje Numery Numer 07/2006

Czy to się opłaca?


Systemów obsługi płatności masowych nie da się wdrożyć bez spełnienia pewnych warunków ze strony klienta. Z drugiej strony, klient analizując oferty banków także powinien zwrócić uwagę na interesujące go cechy proponowanych systemów, by otrzymać usługę dopasowaną do konkretnych potrzeb czy do potencjalnej liczby przeprowadzanych transakcji.

Ważne cechy usług
W opinii przedstawicieli BRE Banku firma planująca wdrożenie systemu identyfikacji płatności w szczególności powinna zwrócić uwagę na szybki czas wdrożenia dla rozwiązań standardowych (IPH, IPM), elastyczność podejścia do klienta przy rozwiązaniach niestandardowych (IPM) oraz możliwość pełnej automatyzacji rozliczeń (docelowo niższe koszty obsługi) i możliwość zastosowania SIP. To co sprawdza się w przypadku BRE Banku powinno sprawdzić się także w analizie innych ofert. Szybkość wdrożenia jest bez wątpienia zaletą, trzeba jednak pamiętać, że rozwiązania informatyczne u klienta są dostosowane do współpracy z systemami obsługi płatności masowych lub że da się je bez problemów dostosować. Współpraca musi umożliwić automatyzację procesów rozliczeniowych. Przy niekonwencjonalnych rozwiązaniach ważny może okazać się standard kodowania danych i możliwość wprowadzania różnego rodzaju informacji. Czasami wystarczy struktura numeru rachunku w standardzie NBR, bywa jednak, że niezbędne będą systemy KTR czy MPS przenoszące dodatkowe informacje.

Banki podkreślają rolę elastyczności rozwiązań pozwalających na dostosowanie się banku do wymagań klientów. BPH zwraca uwagę na wymagania dotyczące przede wszystkim:
  • sposobu tworzenia numeru rachunku WNR i możliwości zakodowania w nim danych o płatnikach,
  • formatu danych wynikowych, które mają być wprowadzane bezpośrednio do systemu bilingowego czy FK,
  • sposobu i trybu dostarczania tych danych Klientowi,
  • sposobu księgowania środków na rachunku bieżącym.


Wymagania
Klient musi być wyposażony w odpowiednie narzędzia, na szczęście większość współczesnych systemów bilingowych i FK bez problemu współpracuje z systemami identyfikacji płatności masowych. Na ogół banki wymagają też, by klient posiadał rachunek w ich banku. BPH podkreśla jednak, że dla najbardziej wymagających klientów możliwe są daleko idące modyfikacje. BRE Bank oczekuje posiadania rachunku w wybranym oddziale korporacyjnym oraz systemu finansowo-księgowego, umożliwiającego wygenerowanie faktur/druków płatności z indywidualnym dla danego płatnika numerem rachunku bankowego, na który powinna być dokonana zapłata oraz odczytywanie przekazanych przez Bank informacji w postaci plików elektronicznych (dla usługi SIP dodatkowo trzeba posiadać system finansowo-księgowy, umożliwiający wygenerowanie pliku z danymi o fakturach otwartych). Rachunek INVEST-KONTO BIZNES jest warunkiem koniecznym korzystania z usługi SIPP. Firma jednak nie musi przenosić do Banku całej tzw. “gospodarki własnej”, gdyż rachunek ten dedykowany jest wyłącznie obsłudze płatności masowych. W ramach SPM Kredyt Bank prowadzi rachunek bankowy klienta w oddziale oraz rachunek SPM w Wydziale Płatności Masowych, za pośrednictwem którego rozliczane są zlecenia uznaniowe kierowane przez dłużników na rachunki wpłat.

Opłacalność
Kwestia opłacalności korzystania z takich usług to sprawa indywidualna. Według BPH, zastosowanie systemu płatności masowych TransCollect ma wymierne korzyści dla wszystkich Klientów, niezależnie od ilości otrzymywanych transakcji, choć oczywiście im liczba ta jest większa, tym większe i korzyści. Ale nawet tam, gdzie wolumeny transakcyjne są rzędu tysięcy sztuk miesięcznie pojawia się zysk w postaci automatycznej i pełnej identyfikacji płatnika w systemach finansowo-księgowych i bilingowych. W BPH koszty zależą przede wszystkim od liczby i wartości transakcji, ale pod uwagę bierze się też inne produkty bankowe wykorzystywane przez klienta. W BRE Banku opłacalność zależy od liczby płatności i ich charakteru. Usługa IPM wraz z SIP może przynieść korzyści Klientowi już przy kilkuset wpłatach dziennie, jeśli dłużnicy płacą wiele faktur pojedynczym przelewem. Warunki świadczenia usług są w BRE Banku negocjowane indywidualnie. INVEST-BANK nie określa minimalnej liczby transakcji i współpracuje z każdym wierzycielem masowym. Pobierane za usługę SIPP opłaty to kwota jednostkowa za każdą przetworzoną płatność oraz miesięczna oplata za prowadzenie rachunku INVEST-KONTO BIZNES. Bank nie pobiera opłat za konsultacje oraz konfigurację firmy w swoim systemie informatycznym. Kredyt Bank raz w miesiącu pobiera opłatę od każdej przyjętej do rozliczenia wpłaty. Cena jednostkowa zależy od liczby transakcji, zakresu współpracy klienta z bankiem i indywidualnych negocjacji.

Dokończenie znajdziesz w wydaniu papierowym. Zamów prenumeratę miesięcznika ENERGIA GIGAWAT w cenie 108 zł za cały rok, 54 zł - za pół roku lub 27 zł - za kwartał. Możesz skorzystać z formularza, który znajdziesz tutaj

Zamów prenumeratę



 



Reklama:

Komfortowe apartamenty
"business class"
w centrum Krakowa.
www.fineapartment.pl




PRACA   PRENUMERATA   REKLAMA   WSPÓŁPRACA   ARCHIWUM

Copyright (C) Gigawat Energia 2002
projekt strony i wykonanie: NSS Integrator