Aktualności
|
|
Informacje
Numery
Numer 05/2004
Energetyka jądrowa w Szwecji. Najlepsza w surowym klimacie.
|
|
Wypalone paliwo jest składowane w centralnym składowisku tymczasowym CLAB w pobliżu elektrowni jądrowej Oskarshamn na wschodnim wybrzeżu Szwecji. I elektrownia, i CLAB zlokalizowane są na półwyspie Simpevarp. Niedaleko od tego miejsca, na skalistej wysepce Åspö, powstało Laboratorium Twardej Skały - Aspo Hard Rock Laboratory. Przeprowadza się tam wiele bardzo ciekawych eksperymentów. Bada się przede wszystkim własności skał, ich strukturę i ewentualne ruchy górotworu. W skali 1:1 wiercone są otwory depozytowe, gdzie umieszcza się pojemniki symulując warunki, w jakich przebywać będzie wypalone paliwo, testuje się techniki wydobywania pojemników i inne.
W CLAB wypalone paliwo jest przechowywane w basenach z wodą, podobnie jak w samych elektrowniach jądrowych, przy czym założony okres przechowywania to 30-40 lat. Po tym okresie paliwo winno być przetransportowane do składowiska ostatecznego. Główne baseny magazynowe są umieszczone w komorze skalnej 20-30 m pod powierzchnią gruntu. Pojemność składowiska CLAB wystarczy do zmagazynowania wypalonego paliwa do 2005 r. Aktualnie trwa rozbudowa jego pojemności z 5 tys. do 8 tys. t.
Składowisko CLAB obsługuje 70 pracowników. W Szwecji trwają także prace nad lokalizacją ostatecznego składowiska wypalonego paliwa, które przewiduje się zbudować w litej skale na głębokości 500 m pod powierzchnią. Warto podkreślić iż, część wypalonego paliwa poddaje się procesowi przerobu w La Hague we Francji.
SFR - Szwedzkie Ostateczne Składowisko Odpadów Promieniotwórczych jest centralnym składowiskiem wszystkich nisko- i średnioaktywnych odpadów, powstałych zarówno w elektrowniach jądrowych, jak i z zastosowań w przemyśle, medycynie oraz badaniach naukowych. Znajduje się ono w pobliżu elektrowni jądrowej Forsmark na wschodnim wybrzeżu Szwecji. SFR zbudowane jest na głębokości 50 m pod dnem morza, kilometr od wybrzeża. Pojemność składowiska wynosi 60 tys. m sześc. i w przyszłości będzie również powiększone. Składowisko SFR obsługuje 25 pracowników.
Do transportu wypalonego paliwa Szwedzi mają specjalny statek M/S Sigyn typu Ro-Ro, umożliwiający szybki załadunek i rozładunek. Został zbudowany we Francji i może pomieścić 10 kontenerów transportowych o masie 80-120 t każdy. Ładowność całkowita statku wynosi 400 t. Postój w porcie przy elektrowni dla załadunku czy rozładunku trwa zaledwie kilka godzin. Statek M/S Sigyn wykonuje rocznie ok. 30 transportów.
|
|
|
|