Aktualności
|
|
Informacje
Numery
Numer 05/2003
Cenowy „zjazd” w obliczu konkurencji… Wojna na magazyny?
|
|
Nafta Polska, 100 proc. udziałowiec spółki Naftobazy, podjęła ostateczne rozmowy z holenderską firmą Vopak w sprawie prywatyzacji tej największej w Polsce firmy zajmującej się magazynowaniem paliw płynnych. Tymczasem niemal w przeddzień tego wydarzenia rynek paliwowy obiegła zaskakująca informacja: PKN Orlen, wykluczony przez rządowy program z pierwszego etapu prywatyzacji Naftobaz, rozpoczął działania zmierzające do utworzenie konkurencyjnego przedsięwzięcia logistycznego. Może to negatywnie wpłynąć na proces prywatyzacji Naftobaz i w konsekwencji doprowadzić nawet do wycofania się potencjalnego inwestora z przetargu. Niewykluczone, że na taki przebieg zdarzeń liczy Orlen, który w ten sposób mógłby „wymusić” dopuszczenie go do prywatyzacji państwowego składownika. Oficjalnie natomiast koncern deklaruje swoje zainteresowanie zakupem choćby mniejszościowych udziałów w Naftobazach.
|
Bazy paliw należące do Naftobaz są największą logistyczną siecią wyspecjalizowaną w składowaniu i przeładunkach produktów naftowych w Polsce. Ich łączna pojemność zbiornikowa wynosi ponad 1,5 mln m sześć. Daje to spółce ok. 52,1 proc. udział w krajowym rynku magazynowania paliw płynnych. Drugą pozycję na tym rynku zajmuje PKN Orlen z udziałem na poziomie 25,9 proc. W sytuacji, gdy całkowita pojemność magazynowa w kraju wynosi ok. 3 mln m sześc. paliw płynnych, w rękach obu podmiotów znajduje się aż ok. 78 proc. całego rynku.
Zakres działalności spółki Naftobazy
Usługi świadczone przez Naftobazy Sp. z o.o. w 2002 r.
Ok. 50 proc. przychodów Naftobaz pochodzi z usług świadczonych dla PKN Orlen. Koncern jest najważniejszym klientem spółki, a jednocześnie największym jej konkurentem. PKN zwiększa inwestycje w dziedzinie logistyki stanowiąc coraz poważniejszą konkurencję dla Naftobaz, i to w skali kraju. Posiada obecnie bazy i terminale o łącznej pojemności 750 tys. m sześc.
Lokalizacja baz paliw należących do spółki Naftobazy
Ze 152 baz magazynowo-dystrybucyjnych, przejętych wraz z majątkiem CPN SA, Orlen wyselekcjonował 42. W obrocie handlowym bierze udział 21 z nich, a pozostałe wykorzystywane są do przeładunku, magazynowania zapasów obowiązkowych bądź są dzierżawione przez jego spółki zależne. Koncern posiada bazę na rurociągu produktowym w Mościskach koło Warszawy (31 tys. m sześc. pojemności), bazy przeładunkowe morsko-lądowe w Gdańsku i Szczecinie. W należącej do Grupy Kapitałowej Orlen Rafinerii Trzebinia SA, w ostatnich latach na potrzeby koncernu rozbudowano magazyny paliwowe do ponad 70 tys. m sześc. Orlen kontroluje także m.in. spółkę Orlen PetroTank, która w Widełce koło Kolbuszowej ma bazę o pojemności 12,5 tys. m sześc.
Wbrew przyjętej przez koncerny paliwowe w Europie Zachodniej tendencji do outsorcingu logistyki, Orlen zdecydował się rozbudowywać ten obszar swojej działalności. Dwa lata temu kosztem ok. 260 mln zł zbudował terminal magazynowo-dystrybucyjny w Ostrowie Wlkp. (o pojemności 55 tys. m sześc.) połączony z rafinerią w Płocku rurociągiem o przepustowości 3-4 mln ton rocznie, co umożliwia mu podjęcie skutecznej walki o rynek południowo-zachodniej Wielkopolski, a przyszłości także Dolnego Śląska. Z orlenowskich pojemności w Ostrowie Wlkp. prawdopodobnie korzystać będą - po rozbudowaniu bazy - koncerny, z którymi PKN podpisał trzyletnie umowy na składowanie i przeładunek paliw (Shell, BP i Statoil).
|
|
|
|